Al-Mashrou’ A conversation between Shuruq Harb and Samira Makki

Publikasjonen er nå mulig å kjøpe via Tekstallmenningen i butikk og på nett. Al-Mashrou’ – A conversation between Shuruq Harb and Samira Makki er et intervju mellom Samira Makki og Shuruq Harb om Harbs film al-Mashrou’. Intervjuet diskuterer filmens temaer, prosessen med å lage den, og den historiske og politiske konteksten rundt prosjektet. Det berører også bredere temaer som dokumentarfilm i Palestina, arkivbegrepet og ideen om avbrutte fremtider.

Kjøp den fra Teksallmenningens nettbutikk eller
Tekstallmenningen
Markeveien 4 B
5012 Bergen
mandag-lørdag kl 11-15

Fra november 2024 til januar 2025 jobbet Shuruq Harb med sin nye film Al-Mashrou’ hos BEK som en del av BEK Off-Centred. I gjestekunstnerordningen BEK Off-Centred blir internasjonale kunstnere som er forhindret fra å reise invitert til å være BEKs gjestekunstnere på avstand.

Filmen, som hovedsakelig er filmet i Jeriko, Palestina, utforsker de futuristiske visjonene til Arab Development Society (ADS) – et forslag for en uavhengig palestinsk fremtid som fortsatt er blokkert. Al-Mashrou’ kombinerer arkivmateriale og nåtidsopptak for å belyse hvordan geografisk og økonomisk fragmentering fortsatt preger regionen.

For å fordype seg i redigering og manusutvikling, reiste Shuruq til Bergen, hvor BEK stilte med studiofasiliteter, tekniske ressurser og produksjonsstøtte. Al-Mashrou’ er co-produsert av BEK og Kunstnernes Hus, og er bestilt til utstillingen Interrupted Futures.

Shuruq Harb

Shuruq Harb er en Palestina-basert kunstner, filmskaper, forfatter og redaktør. I sitt arbeid fokuserer hun på visuell kultur på nettet og utforsker subversive ruter for sirkulasjon av bilder og varer. Hun mottok prisen for beste kortfilm ved Cinéma du Réel-festivalen i Paris for sin kortfilm The White Elephant (2018). Harb vant også Han Nefkens Foundation – Fundació Antoni Tàpies Video Art Production Grant i 2019, en pris som gir en internasjonal plattform for nye videokunstnere.

Samira Makki

Samira Makki er PhD-student i filmvitenskap ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hun er opptatt av begrepet den militante filmen, skildringer av tilhørighet i film, og forholdet mellom politikk og estetikk. Hennes tekster er publisert i Frames Cinema Journal, The Reservoir, Radical Film, Art and Digital Media for Societies in Turmoil, og Film-Philosophy.

BEK Off-Centred

I gjestekunstnerordningen BEK Off-Centred blir internasjonale kunstnere som er forhindret fra å reise invitert til å være BEKs gjestekunstnere på avstand. I tre måneder utvikler de nye prosjekter, som bestillingsverk, workshops og metoder, i sine egne hjem og studioer. Samtidig kan de dra fordel av de unike ressursene BEK tilbyr, fra fjerntilgang på program- og maskinvare til tverrfaglig nettverk. Ordningen er støttet av Vestland Fylkeskommune.

Utgitt av
BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, 2025

Med takk til
Shuruq Harb

Transkribert og redigert av
Samira Makki

Redaktører
Siren Løkaas
Pip Rowson
Maria Rusinovskaya

Design
Vera Gomes

Trykk
Pamflett

MA Graduate Studio Residency Award 2025

BEK er stolte av å presentere vinnerne av årets MA Graduate Studio Residency Award. Vi tilbyr arbeidsopphold til nyutdannede fra Kunstakademiet. Ordningen er et samarbeid mellom BEK og KMD/UiB.

Vinnerne er Kaja Haven, Loulou Buxbom Bøgeskov, Yasemin Orhan og Dorota Dziong.

De nyetablerte bergensbaserte kunstnerne får ta over hele etasjen på BEK, inkludert vårt videostudio, lydstudio og elektronikklab senere i 2025. Prisen ble annonsert ved MA-seremonien.

Valgkomiteen er sammensatt av medlemmer av BEK-staben. Komiteen tar avgjørelsen basert på arbeider utstilt på KMD Masterutstillingen 2025: I could only see the back of it 11. april — 27. april 2025

Bilde: MA-sermonien 2025. Foto: Eivind Senneset/KMD/UiB

Sommernatt på BEK: 25 års jubileum

Du er hjertelig velkommen til en kveld med lyd og grilling fredag 20. juni. I år har vi noe helt spesielt å feire: BEK fyller 25 år! Vi markerer anledningen med en hyggelig jubileumsfeiring inkludert live musikk med et program bestående av kunstnere på arbeidsopphold.

Fredag 20. juni kl. 18:00–23:00
BEK, C. Sundts gate 55, 9. Etasje
Gratis inngang.

Vi starter ettermiddagen med grilling og lange fellesbord hvor vi samles til mat og samtale. Utover kvelden blir det spennende presentasjoner og performancer fra kunstnerne som er hos oss på arbeidsopphold, og kanskje til og med noen overraskelser. Norsk Komponistforening kommer for å dele ut Årets verk 2024 til en av de tre prisvinnerne. Juryleder Maja Solveig Kjelstrup Ratkje vil lese juryens begrunnelse og dele ut prisen til Mariam Gviniashvili for hennes verk Ruins.

Kunstnerisk program

Workshoppresentasjon

Presentasjon fra kunstnere som har deltatt i workshopen Spatial Audio – Techniques, Tools, and Creative Practice ledet av komponist Mariam Gviniashvili.
Workshopen utforsket romlig lyd gjennom både teori og praksis. Gviniashvili introduserte deltakerne for romlig lytting, lydoppfatning og de kreative mulighetene med Ambisonics.

Daiyen Jone Castro og Knut Jonas Sellevold

Duoen jobber for tiden i BEKs prosjektrom og vil presentere sitt nye prosjekt to you they are birds, to me they are voices in the forest. De utforsker improviserte, imaginære landskap i grenselandet mellom lyd, musikk og natur.

Mohammed Rowe

Mohammed Rowe arbeider for tiden i BEKs elektronikklab og vil presentere noe av sitt pågående arbeid innen ambient, dark ambient, eksperimentell og rytmisk støy.

Cameron Graham med Klara Kofen

Cameron Graham jobber for tiden i BEKs lydstudio. Denne kvelden vil han vise noe av utviklingsprosessen med et intermedialt performansesystem hvor sensorisk perkusjon trigger live-generert tekst, vokalsyntese og simulerte verdener mellom TouchDesigner og Unreal Engine. Arbeidet vever sammen projeksjon, tromming og live vokalopptreden i en disig, postdigital utforskning av språkets og vokalens tapspregete, artefaktuelle natur. Gjennom manipulerte stemmer og algoritmisk tekst drømmer verket seg gjennom vokalsyntesens historie – fra menneskelig innfanging til digital fragmentering – mot et sonisk collage av hardcore, gabber, IDM, shoegaze og barokk. Graham har med seg Klara Kofen denne kvelden.

Vi sørger for varme griller, bursdagskake, salater og litt snacks. Ta gjerne med det du selv har lyst til å legge på grillen, det du vil drikke og kanskje noe som gir deg ekstra god sommerstemning.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Dette er en god anledning til å se deg rundt på BEK, møte både nye og kjente fjes, og ta del i fellesskapet rundt oss.

Vi gleder oss til å ta imot deg i 9. etasje i C. Sundts gate 55!

Bidragsytende kunstnere

Cameron Graham

Cameron er kunstner, musiker, sensorisk perkusjonist og pedagog, med interesse for hvordan intermediale forestillinger og teknologisk eksperimentering kan strukturere, omorientere og mangfoldiggjøre lydlige og musikalske opplevelser. Arbeidet hans beveger seg i grenselandet mellom sjangeroverskridende lyd og performance, installasjon, live spillmotor-arkitektur og lydskulptur. Lyd-, musikk- og performanceverkene hans har blitt vist og bestilt av blant andre Guggenheim Museum New York, Medialab Matadero, FACT Liverpool og Østre Bergen. Elektronisk musikk utgis på det Brighton-baserte plateselskapet Phantom Limb, med to nye album planlagt i 2026. Tekster om lyd og musikk er publisert av Cambridge University Press, Inky Needles Journal og Documents Paris.

Han underviser ved City University London og University of Surrey, og har tidligere hatt professorstillinger ved Ithaca College og Dulwich College. Konsert- og multimediaverk har blitt bestilt av institusjoner, ensembler og orkestre verden over. Hans AHRC-finansierte doktorgrad utforsket hvordan kreative prosesser kan iscenesettes, metaforiseres og «verdenbygges» gjennom intermedia og transmedia.

Klara Kofen

Klara er kunstner, dramaturg og skribent. Arbeidet hennes kretser rundt historier, spekulative, kontrafaktiske, virkelige og forestilte, og hvordan teknologiske grensesnitt former vårt forhold til tid og affekt. Hun er kunstnerisk leder for Waste Paper Opera og undersøker av og til internasjonale handelsmesser.

to you they are birds, to me they are voices in the forest

to you they are birds, to me they are voices in the forest er et nytt prosjekt av Daiyen Jone Castro og Knut Jonas Sellevold. Duoen utforsker improviserte, imaginære landskap i grenselandet mellom lyd, musikk og natur. Prosjektet springer ut fra en felles interesse for naturlige lydlandskaper, feltopptak og «fourth world»-musikk av kunstnere som Jon Hassell og Roberto Musci. Navnet er mer enn bare et bandnavn – det peker mot et åpent konsept, en kontinuerlig og åpen prosess der natur, mennesker og musikk inngår i en konstant, improvisert interaksjon.

Duoen benytter feltopptak som loopes og kombineres med elektronisk manipulering av live-elementer som fløyte, stemme og perkusjon.

De ga ut sin første kassett på det bergensbaserte plateselskapet Vibrant Matter i mai 2025, med en oppfølger planlagt høsten 2025 på det portugisiske selskapet Discrepant.

Mariam Gviniashvili

Mariam Gviniashvili er komponist som arbeider i skjæringspunktet mellom elektroakustisk og instrumentalmusikk, 3D-lyd og multimediale forestillinger. Arbeidet hennes utforsker lydens og rommets fysiske og emosjonelle dimensjoner, og integrasjonen av visuelle elementer og live performance.

Opprinnelig fra Georgia startet hennes musikalske reise med sang og piano i barndommen, og førte henne senere til komposisjonsstudier ved Norges musikkhøgskole. Denne mangfoldige bakgrunnen preger hennes kunstneriske tematikk – fra distraksjoner i nettmøter i DAYDREAMING (2022), til det «merkelige kosmiske ballettspillet» (5 against 4) i det audiovisuelle verket REVELATION (2021), og DECONSTRUCTION (2020), et verk som reflekterer over virale spredningsmønstre, og som fikk hederlig omtale ved Prix Ars Electronica.

Arbeidene hennes har blitt presentert ved festivaler, arenaer og radiosendinger over hele verden, inkludert INA GRM, Center for Art and Media | ZKM, Ars Electronica, EMPAC, New York Electroacoustic Music Festival, BEAST FEaST, Virginia Tech, Transitions at CCRMA, MA/IN, ICMC, Mixtur Festival, Klingt Gut, In Situ Festival, Heroines of Sound, Ultima Festival og BBC Radio.

Mohammed Rowe

Med et vidt spekter av lyttererfaring og en dyp forståelse for mangfoldige lydlandskap, spenner Mohammed Rowes arbeid over ambient, dark ambient, eksperimentell lyd og rytmisk støy. Han utforsker skjæringspunktet mellom lyd, teknologi og sanselig engasjement, og skaper oppslukende opplevelser som forbinder mennesker og transformerer rom. Fra interaktive installasjoner til film, teater og performance bringer han sammen tverrfaglige samarbeid for å skape deltakende lydlandskap.

Ved å trekke på urbane rytmer, funnede lyder og teksturerte atmosfærer inviterer han publikum inn i multisensoriske opplevelser som forener det fysiske og det digitale, og som fremmer nysgjerrighet og felles forståelse på tvers av ulike fellesskap. Målet hans er å vekke refleksjon rundt vårt forhold til lyd, og tilby nyskapende opplevelser som gir gjenklang i en verden i rask endring.

Tilgjengelighet

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

Bilder: 1–2) Sommeren 2023. Foto: BEK 3) to you they are birds, to me they are voices in the forest. Foto: Jin Kamaza 4) Cameron Graham. Foto: Carmen Gray 5) Mohammed Rowe. Foto: Leonidas Michelopoulos 6) Foto: Mariam Gviniashvili

Åpen utlysning: Arbeidsopphold på BEK vår 2026

Om du er i gang med et kunstprosjekt som krever arbeid med lyd, bevegelige bilder eller elektronikk, er du velkommen til å søke om 2-6 ukers arbeidsopphold i BEKs studioer og prosjektrom.

Søknadsfrist: 27. juni 2025.
Svarfrist fra BEK: 31. August 2025.

Søknadsfristen gjelder opphold i perioden 2. februar–30. juni 2026.
Vi kommer senere til å lyse ut arbeidsopphold for høsten 2026 med søknadsfrist i desember. Endringer i dato kan forekomme.

Du kan søke om arbeidsopphold i lydstudio, videostudio og/eller elektronikklaben. Trenger du å teste ut noe mer plasskrevende under arbeidsoppholdet, kan du bruke prosjektrommet vårt for en kortere periode etter avtale. 

Vi inviterer profesjonelle kunstnere som ikke er i et fulltids studieprogram (med unntak av doktorgradsstudenter) til å søke, og prioriterer prosjekter som tar i bruk teknologi på utforskende vis og/eller undersøker forholdet mellom teknologi, kunst og samfunn. Vi tilbyr gratis bruk av studioer med tilhørende utstyr der forutsetningen er at kunstnerne jobber selvstendig. Etter nærmere avtale kan vi gi veiledning for ditt prosjekt mens du jobber hos oss. Kunstnerne får tilgang til studio hele døgnet. Alle som har arbeidsopphold på BEK er invitert til å presentere arbeidet – som idé, work-in-progress eller som ferdig resultat, uten at dette er et krav.

Merk at vi kun tilbyr våre fasiliteter og ressurser, og at vi ikke dekker kostnader til reise, opphold eller prosjekt. BEK kan gi aktuelle søkere intensjonsavtale.

Søknaden må inneholde:

  • Et utfylt Google-skjema, som du finner lenket her. Dette sendes automatisk til oss når du klikker “Send inn” på skjemaet.
  • Følgende vedlegg sendt som PDF til resources@bek.no, med emnefelt:
    “Open Call: Spring 2026 [+navn på søker]”
    • CV (maksimalt 3 sider)
    • Portefølje med tidligere arbeider (maksimalt 10 arbeider)

TILGJENGELIGHET

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

MER OM FASILITETENE:

LYDSTUDIO


BEK tilbyr et fleksibelt lydstudio for komponering, miksing og opptak. Rommet er utstyrt med to Genelec 8050 monitorer og en sub, og en A&H analog mikser, monitorkontroller, en RME Digiface med Ferrofish 16A ADDA interface. Høyttalerne i rommet kan enkelt tilpasses det prosjektet ditt behøver, som kvadrofonisk eller 5.1. For større eksperimenter med flerkanalslyd anbefaler vi at du også booker prosjektrommet og setter opp våre ni Genelec 8040 eller våre fire NNNN Comium 30 med Devor 23 sub til ditt behov. Du kan enten benytte lydstudioets system med programvare som Ableton Live, Pro Tools, Max/MSP, Reaktor, Supercollider, Reaper og Izotope suite – eller ta med din egen laptop og annet lydutstyr og plugge deg inn. I forlengelsen av lydstudio har vi bl.a. forskjellig mobilt feltopptaksutstyr og mikrofoner, inkludert flerkanals lydopptaker og ambisonics-mikrofoner.

VIDEOSTUDIO


Vårt videostudio er optimalt for arbeid med video- og animasjonsprosjekter. Studioet er utrustet med to 5K Apple-skjermer, to aktive høyttalere i stereo, mulighet for 5.1 og en Mac Studio 2022 med tilgang til redigeringsprogram som Adobe Creative Cloud, Final Cut Pro, DaVinci Resolve Studio og lydredigering i Pro Tools, Ableton Live, Max/MSP og Reaper. Man kan også enkelt jobbe på sin egen laptop ved å koble til høyttalere og skjermer. I tillegg har vi DJI Ronin gimbal, Canon Mark III og Sony A1 kamerasystemer.

ELEKTRONIKKLAB


I elektronikklaben kan du jobbe med fabrikkering og modifisering av elektronikk. Vi har loddestasjoner med justerbar temperatur, forstørrelseglass, oscilloskop, Dremel-driller med tilbehør, drillpresse og mye annet. Vi har et mindre lager av komponenter, potmetere, servos, sensorer, koblingsbrett, rPIs og Arduinos.

PROSJEKTROM


Vi har et stort prosjektrom (71,6 m2) som enkelt kan gjøres om til to mindre (42,2 m2 + 29,4 m2) ved hjelp av en skillevegg. I prosjektrommet er det gulvplass og godt med dagslys, og det er installert flatskjerm og projektor.

BIBLIOTEK


Vi har et oppdatert bibliotek med bøker og tidsskrifter innenfor samtidskunst, lydkunst, elektronikk, maskinlæring m.m. Dette kan du fordype deg i under oppholdet.

VERKSTED


Søkere kan få tilgang til et felles treverksted som er del av cs55 Kunstnerverksteder. Det har et stort utvalg maskiner for å jobbe med tre, samt utstyr for spraymaling o.l. Det felles verkstedet er 45 m2, og ligger i samme bygg som BEK, noen etasjer under. Verkstedet har tilgang på en større felles heis med inngang fra baksiden av bygningen. Ta kontakt på resources@bek.no om du ønsker å bruke verkstedet under ditt opphold. 

KJØKKEN

Kjøkkenet er BEKs hjerte (og mage), og her møtes vi for å lage mat, spise sammen og bli kjent med hverandre og våre prosjekter. Vi inviterer til måltider sammen en gang i blant, og utenom dette er kunstnere i arbeidsopphold forventet å medbringe egen mat. Det finnes et utvalg butikker innen 10 minutters gangavstand. Kjøkkenet har et kjøleskap, fryser, ovn, mikrobølgeovn, oppvaskmaskin og kaffemaskin, samt et bord man kan bruke til matlaging og bespisning.

Bilder: 1 og 2) Jenny Berger Myhre og Niklas Adam i BEKs prosjektrom. Foto: Jenny Berger Myhre og Niklas Adam. 3) Maxime Hourani presenterer prosjekt under arbeid for ansatte og gjester. Foto: BEK 4) Mona Hedayatis performance under BEK åpningsuke 2025. Foto: BEK.

Workshop: Spatial Audio – teknikker, verktøy og kunstnerisk praksis

Tre dagers workshop om romlig lyd (spatial audio), utforsket gjennom teori og praktisk arbeid, ledet av komponist Mariam Gviniashvili.

Onsdag, torsdag og fredag
18, 19 og 20 juni
BEK, C. Sundts gate 55, 9. etasje
 Instruktør: Mariam Gviniashvili
Workshop er fulltegnet.

Bli med på en tredagers workshop hvor vi utforsker romlig lyd gjennom både teori og praksis. Komponist Mariam Gviniashvili introduserer deltakerne for romlig lytting, lydpersepsjon og de kreative mulighetene med Ambisonics – et av de mest brukte formatene innenfor omsluttende (immersiv) lyd.

Deltakerne får praktisk erfaring med programvare og teknikker for å komponere med spatial audio, og utvikler egne komposisjonsskisser. Workshopen avsluttes med en offentlig visning av deltakernes arbeider på BEKs 8.1 høyttaleroppsett.

Det kreves ingen forkunnskaper i romlig lyd, men grunnleggende kjennskap til digitale lydprogrammer (DAW) anbefales.

Program

Dag 1: Introduksjon til Ambisonics og lyttesesjon
Dag 2: Praktisk arbeid med verktøy og programvare
Dag 3: Selvstendig arbeid med veiledning, etterfulgt av presentasjon for publikum på kvelden

Ta med
Dag 1: Notatbok eller laptop for notater
Dag 2–3: Laptop, hodetelefoner og MIDI-kontroller
Lenker til nødvendig programvare deles første dag.

Mariam Gviniashvili

Mariam Gviniashvili er en komponist som arbeider i skjæringspunktet mellom elektroakustisk og instrumental musikk, 3D-lyd og multimedia-performance. Hennes kunstnerskap utforsker lydens fysiske og emosjonelle dimensjoner, og samspillet mellom lyd, visuelle elementer og live-performance.

Opprinnelig fra Georgia, startet Gviniashvilis musikalske reise med sang og piano på barndommen. Senere studerte hun komposisjon ved Norges musikkhøgskole. Denne brede bakgrunnen preger hennes kunstneriske uttrykk – fra distraksjoner i digitale møter i verket DAYDREAMING (2022), til den «underlige kosmiske balletten» i REVELATION (2021), og DECONSTRUCTION (2020), et verk om virale spredningsmønstre, som fikk hederlig omtale i Prix Ars Electronica.

Verkene hennes har blitt presentert ved festivaler og på arenaer over hele verden, blant annet INA GRM, ZKM, Ars Electronica, EMPAC, New York Electroacoustic Music Festival, BEAST FEaST, Virginia Tech, Transitions ved CCRMA, MA/IN, ICMC, Mixtur Festival, Klingt Gut, In Situ Festival, Heroines of Sound, Ultima Festivalen og BBC Radio.

En del av New Perspectives for Action – et prosjekt av Re-Imagine Europe, medfinansiert av EU.

Tilgjengelighet

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

Bilde: Foto: Mariam Gviniashvili

Ears to the Ground: Ecology, Environment and (Sonic) Media Technologies (beyond Eurocentric models)

Som en del av seminaret Ears to the Ground: Ecology, Environment and (Sonic) Media Technologies (beyond Eurocentric models) blir det en kveld med performance på BEK. Seminaret er kuratert av Budhaditya Chattopadhyay og er et samarbeid mellom KMD, UiB og BEK.

Performance på BEK

Fredag 6. juni kl. 19:30–22:30
BEK, C. Sundts gate 55, 9. Etasje
Gratis inngang. 

Utøvere

Aldana Duoraan & HMOT
Paola Torres Núñez del Prado
Juan Duarte Regino
Marie Yevkiné Tirard
Budhaditya Chattopadhyay
Hexorcismos aka Moisés Horta Valenzuela
Miguel Carvalhais og Pedro Tudela (Cronica Electronica)

Om seminaret

Det andre seminaret i MSCA-postdoktorprosjektet Connecting Resonances (2023–2026) ved KMD, UiB, undersøker de kulturelle og spatio-temporale begrensningene ved «teknologi». «Teknologi» forstås ofte som et vestlig, antropogent konsept, for å skulle fremme ideen om en lineær progresjon. I tillegg til «teknologi» som kontroll og profitt innenfor en kapitalistisk modell. 

Teknologisk modernitet feires som et resultat av den europeiske opplysningstiden og den industrielle revolusjon, samt som del av krigstiders innovasjon innen elektronikk, som transistorer, lydopptak og fotografi. Det har vært tenkt at slike teknologier reiste fra Europa til «de andre» verdensdelene, ble mottatt uten motstand og med innvirkning på moderniseringen av ikke-vestlige samfunn. Dette synet opprettholdes innenfor et kolonialt narrativ om Europas overlegenhet. Innenfor dette narrativet blir ikke førmoderne teknologier og verktøy, særlig de som oppsto utenfor Europa, anerkjent eller tatt i betraktning.

Likevel var teknologisk innovasjon i de store regionene i det globale sør like intrikate og sofistikerte som sine globale motparter. Blant annet innenfor jordbruk, katastrofehåndtering, geoengineering, samt kulturelle praksiser som musikkinstrumentering, -stemming og -design. 

Dette seminaret vil vise hvordan disse førmoderne og førkoloniale lydproduserende teknologiene var mer integrert og forankret i naturlige systemer, både med hensyn til økologi, materialitet, tid og rom. Seminaret vil ikke bare bidra til en revurdering av medieteknologisk historie, men også til en avmodernisering av vestlige teknologier i et planetært perspektiv, med mål om å demokratisere det elektroniske kunstfeltet.

Organisert og kuratert av Budhaditya Chattopadhyay, MSCA-postdoktor ved KMD, Universitetet i Bergen.

For mer informasjon om seminaret, besøk nettsidene til KMD.

Tilgjengelighet

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

Bilde: Design: Blank Blank Studios 

Workshop: Aural Intelligence: An artists approach to Neural Audio Synthesis for music and sound art

Bli med på en workshop hos BEK hvor vi utforsker en kunstnerisk tilnærming til kunstig intelligens og nevral lydsyntese brukt i lyd og musikk. Den tre dager lange workshopen vil fokusere på arbeidsflyten bak trening av generative KI-modeller og utvikling av en kunstnerisk praksis med verktøy som RAVE (Realtime Audio Variational autoEncoder) og åpne, flermodale generative lydsystemer. Workshopen gir deltakerne mulighet til å forstå og implementere hele prosessen med nevral lydsyntese – fra datainnsamling og modelltrening til kunstneriske implementeringer for lyddesign og musikalske uttrykk.

Tirsdag, onsdag og torsdag
3., 4. og 5. juni, kl. 10:00–15:00 hver dag, inkludert en lett lunsj.
BEK, C. Sundts gate 55, 9. etasje.
Instruktør: Hexorcismos aka Moisés Horta Valenzuela
Gratis, meld deg på her.
Vi vil legge til rette for at deltakerne kan jobbe individuelt på BEK i løpet av workshopdagene.
Endringer i klokkeslett kan forekomme.

I løpet av denne tre dager lange intensive workshopen vil deltakerne utvikle praktiske ferdigheter i å samle inn og forberede lyddatasett, spesifikt for trening av nevrale nettverk. Du vil lære å trene egne RAVE-modeller som fanger unike lydkarakteristikker, og utforske de kreative mulighetene i latent romnavigasjon, klangoverføring og generering med dekoder alene.

Vi vil også se nærmere på komplementære arkitekturer som Stable Audio Open for tekst-til-lyd-generering, og på denne måten utvide verktøykassen for lydlig utforskning.

En vesentlig del av workshopen vil fokusere på SEMILLA.AI, et verktøy skapt av hexorcismos som muliggjør sanntidsmanipulasjon av lydkarakteristikker og muliggjør dyp interaksjon med lydenes latente rom. Dette musikkinstrumentet lar musikere og lydkunstnere navigere og transformere lydmateriale med en enestående flyt. Vi vil utforske hvordan SEMILLA.AI kan integreres med andre nevrale lydverktøy for å skape dynamiske, responsive lydmiljøer som kan reagere i sanntid på utøverens input.

Denne workshopen legger vekt på praktisk eksperimentering, og gir en kombinasjon av teoretisk forståelse og praktisk implementering. Hver dag bygger vi mot større kreativ autonomi, og gir deltakerne mulighet til å utvikle en personlig tilnærming til nevrale lydsynteser som kan integreres i kunstnerisk praksis. Diskusjoner vil inkludere både tekniske aspekter ved implementeringen og de estetiske implikasjonene ved disse nye lydskapningsverktøyene.

Workshopen kulminerer i en autopoietisk lytte- og improvisasjonssession, basert på samarbeid og multi-nevrale nettverk, som i en live-setting demonstrerer de interaktive og utviklende evnene til nevrale nettverk gjennom tilbakemeldingslogikk. Deltakerne vil også delta i diskusjoner om de filosofiske og etiske aspektene ved å bruke KI i lydskapning, og sørge for en helhetlig forståelse av diskursen i feltet.

Krav

Deltakerne forventes å ta med egne bærbare datamaskiner, samt et tilpasset datasett – en lydkorpus på én time eller mer i .wav-format. Pure Data må være installert på forhånd (kan lastes ned gratis via puredata.info). Det kreves ingen programmeringserfaring, men kunnskap i Python og Pure Data er en fordel.

Hexorcismos aka Moisés Horta Valenzuela

Moisés Horta Valenzuela (1988, han/ham) er en autodidakt lydkunstner, teknolog og elektronisk musiker fra Tijuana, Mexico, som arbeider innenfor datamusikk, kunstig intelligens og historien og politikken rundt nye digitale teknologier. Nylig har han vært gjesteforeleser ved Tangible Music Labs ved Kunstuniversität Linz og fullført et kunstneropphold ved Ligeti Zentrum Hamburg. Arbeidet hans har fått støtte fra institusjoner som Ny Carlsbergfondet i Danmark og Musikfonds i Tyskland.

Som hexorcismos skaper han en urovekkende kobling mellom gamle og moderne lydteknologier, sett gjennom et kritisk og dekolonialt perspektiv, i kontekstene elektronisk samtidsmusikk og lydkunst. I 2024 ga han ut MUTUALISMX, et samarbeidende AI-musikkalbum, på Nicolas Jaars plateselskap Other People. Prosjektene hans, inkludert SEMILLA.AI, utforsker skjæringspunktet mellom tradisjonell lydpraksis og banebrytende generative teknologier. Arbeidet hans har blitt presentert internasjonalt på arenaer og festivaler som Ars Electronica, MUTEK México, Transart Festival, MUTEK: AI Art Lab Montréal, Elektron Musik Studion og CTM Festival: Music Makers Hacklab, blant andre.

En del av New Perspectives for Action – et prosjekt av Re-Imagine Europe, medfinansiert av EU.

Tilgjengelighet

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

Bilder: 1-2) SEMILLA.AI. Foto: Hexorcismos aka Moisés Horta Valenzuela 3) Hexorcismos aka Moisés Horta Valenzuela. Foto: Carsten Rabe

Arbeidopphold: Jenny Berger Myhre og Niklas Adam

I løpet av den siste uken på BEK har Jenny Berger Myhre og Niklas Adam startet sitt første samarbeidsprosjekt, der de bruker databasert prosessering for å etterligne og smelte sammen med naturlig lydlandskap og landskap. De har jobbet i BEKs prosjektrom med å utvikle en ny audiovisuell performance som duo, ved bruk av et kvadrofonisk høyttalersystem.

Prosjektet, som foreløpig har tittelen Mapping Reveries, er en utforskning av tidlige minner om rom og landskap – hvordan disse stedene lever videre i våre minner og drømmer, og hvordan følelsen av et sted kan manifestere seg i lyd og musikk.

Som en del av forskningen har de vært på feltarbeid for å samle materiale – med lydopptak, fotografier og Lidar-skanning. Under residensen har de også bygget opp et lydarkiv ved å konstruere og gjøre opptak av akustiske objekter, utviklet sitt instrument i SuperCollider, bearbeidet materiale i TouchDesigner, og laget små skulpturer av biomaterialer.

Jenny Berger Myhre

Jenny Berger Myhre (f. 1991) er en tverrfaglig kunstner som jobber med lyd, video og fotografi. Arbeidene hennes søker å gå utover forventningene til virtuose musikalske gester ved å fokusere på selve lyden og de mentale bildene den fremkaller. Hun er inspirert av lytting som en relasjonell handling – en måte å knytte seg til verden og andre vesener på.

Niklas Adam

Niklas Adam (f. 1986) er en dansk kunstner, komponist, lydtekniker, utøver og programmerer. Han har arbeidet med scenekunst i over ti år, med et fokus som strekker seg utover musikk – og inkluderer utvikling av koreografi for robotiske skulpturer. Hans hovedinteresser er lyd, bevegelse, tid og rom.

Bilder: Foto: Jenny Berger Myhre og Niklas Adam på BEK

Publikasjonslansering: Al-Mashrou’ A conversation between Shuruq Harb and Samira Makki

Under Bergen Art Book Fair lanserte BEK den nye publikasjonen Al-Mashrou’ A conversation between Shuruq Harb and Samira Makki. Prosjektutvikler Åse Løvgren presenterte publikasjonen under Bergen Kunstbokbad på Nordnes sjøbad.

For å bestille et eksemplar kontakt oss på bek@bek.no

Bergen kunstbokbad
Torsdag 3. april kl. 16:00-18:00
Nordnes Sjøbad

Al-Mashrou’ – A conversation between Shuruq Harb and Samira Makki er et intervju mellom Samira Makki og Shuruq Harb om Harbs film al-Mashrou’. Intervjuet diskuterer filmens temaer, prosessen med å lage den, og den historiske og politiske konteksten rundt prosjektet. Det berører også bredere temaer som dokumentarfilm i Palestina, arkivbegrepet og ideen om avbrutte fremtider.

Fra november 2024 til januar 2025 jobbet Shuruq Harb med sin nye film Al-Mashrou’ hos BEK som en del av BEK Off-Centred. I gjestekunstnerordningen BEK Off-Centred blir internasjonale kunstnere som er forhindret fra å reise invitert til å være BEKs gjestekunstnere på avstand.

Filmen, som hovedsakelig er filmet i Jeriko, Palestina, utforsker de futuristiske visjonene til Arab Development Society (ADS) – et forslag for en uavhengig palestinsk fremtid som fortsatt er blokkert. Al-Mashrou’ kombinerer arkivmateriale og nåtidsopptak for å belyse hvordan geografisk og økonomisk fragmentering fortsatt preger regionen.

For å fordype seg i redigering og manusutvikling, reiste Shuruq til Bergen, hvor BEK stilte med studiofasiliteter, tekniske ressurser og produksjonsstøtte. Al-Mashrou’ er co-produsert av BEK og Kunstnernes Hus, og er bestilt til utstillingen Interrupted Futures.

Shuruq Harb

Shuruq Harb er en Palestina-basert kunstner, filmskaper, forfatter og redaktør. I sitt arbeid fokuserer hun på visuell kultur på nettet og utforsker subversive ruter for sirkulasjon av bilder og varer. Hun mottok prisen for beste kortfilm ved Cinéma du Réel-festivalen i Paris for sin kortfilm The White Elephant (2018). Harb vant også Han Nefkens Foundation – Fundació Antoni Tàpies Video Art Production Grant i 2019, en pris som gir en internasjonal plattform for nye videokunstnere.

Samira Makki

Samira Makki er PhD-student i filmvitenskap ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hun er opptatt av begrepet den militante filmen, skildringer av tilhørighet i film, og forholdet mellom politikk og estetikk. Hennes tekster er publisert i Frames Cinema Journal, The Reservoir, Radical Film, Art and Digital Media for Societies in Turmoil, og Film-Philosophy.

BEK Off-Centred

I gjestekunstnerordningen BEK Off-Centred blir internasjonale kunstnere som er forhindret fra å reise invitert til å være BEKs gjestekunstnere på avstand. I tre måneder utvikler de nye prosjekter, som bestillingsverk, workshops og metoder, i sine egne hjem og studioer. Samtidig kan de dra fordel av de unike ressursene BEK tilbyr, fra fjerntilgang på program- og maskinvare til tverrfaglig nettverk. Ordningen er støttet av Vestland Fylkeskommune.

Utgitt av
BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, 2025

Med takk til
Shuruq Harb

Transkribert og redigert av
Samira Makki

Redaktører
Siren Løkaas
Pip Rowson
Maria Rusinovskaya

Design
Vera Gomes

Trykk
Pamflett

BEK på Bergen Art Book Fair – 3.–6. april

BEK tar del i Bergen Art Book Fair fra 3.–6. april med en presentasjon av en ny intervjupublikasjon med Shuruq Harb under årets Bergen Art Book Bath, samt tre trykte verk på Bergen Art Book Fair. Vi deltar også i utstillingen Bergen Art Book Hike på Galleri Kronborg på toppen av Rundemanen med Gadder av Ingrid Bjørnaali. De trykte verkene for salg er Shit Out Here Purple av Roy Claire Potter, Al-Mashrou’ – A Conversation between Shuruq Harb and Samira Makki og Gadder av Ingrid Bjørnaali.

Bergen Art Book Hike
Søndag 30. mars – 20. april
Galleri Kronborg
Åpning søndag 30. mars kl. 16.00. Vi møtes på toppen av Fløibanen kl. 14.45 for å gå opp sammen.

Bergen kunstbokbad
Torsdag 3. april kl. 16:00-18:00
Nordnes Sjøbad

Bergen Art Book Fair
Fredag til Søndag, 4.–6. april
Bergen Kunsthall, Rasmus Meyers allé 5
Åpning fredag 4. april kl. 17:00-20:00
Lørdag og søndag, 5.-6. april kl. 11-17

Al-Mashrou’  – A conversation between Shuruq Harb and Samira Makki er et intervju mellom Samira Makki og Shuruq Harb om Harbs film al-Mashrou’. Intervjuet diskuterer filmens temaer, prosessen med å lage den, og den historiske og politiske konteksten rundt prosjektet. Det berører også bredere temaer som dokumentarfilm i Palestina, arkivbegrepet og ideen om avbrutte fremtider.

Gadder inneholder en samling av døde, stående trær som kunstneren Ingrid Bjørnaali har besøkt og oppsøkt som monumenter i myrer i Norge, Finland og Estland. Gaddene er fotografert og gjort om til 3D modeller ved hjelp av fotogrammetri-programvarer, og kombinert med tekst basert på research og feltnotater fra de besøkte myrene. 

Boka er risografi-trykket ved Blekksprutn risotrykkeri, 3 farger på 150g papir, i et opplag på 50 eksemplarer, hver og en sydd sammen med symaskin. Den ble produsert i forbindelse med utstillingen Testing the Membranous Boundaries ved Lydgalleriet, januar 2025, i regi av Bergen Senter for Elektronisk Kunst i forbindelse med BEKs åpningsuke 2025. Takk også til residensen Mustarinda og til kurator Karolin Tampere i samarbeid med EKKM/Contemporary Art Museum of Estonia for guidet tur i Soomaa nasjonalpark i Estland.

Shit Out Here Purple (booklet), et hefte med perforerte tegninger som springer ut av undergrunnsbevegelsen med Eyeball Cards, som ble laget og utvekslet på 1980-tallet av brukere av den da ulovlige Citizens Broadcast-radioen i Storbritannia. Laget av den britiske kunstneren Roy Claire Potter i forbindelse med deres bestillingsverk til BEK, som undersøkte språket på protokollene til kortbølge radioamatører og hvordan det å ta «contact»  – eller QSO  – er sentrert og differensiert fra ordinære samtaler.

Bergen Art Book Fair (BABF) er en årlig festival for kunstbøker og selvpublisering som viser fram lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere og uavhengige utgivere.

Bilde: Foto: Sasha Azanova/BEK