Verktøykassen: Introduksjon til openFrameworks og ansiktsgjenkjenning
Publisert
I denne Verktøykassen vil vi se nærmere på openFrameworks – et kreativt verktøy bestående av C++ biblioteker med åpen kildekode som openGL (Graphic Language) og openCV (Computer Vision). Med sitt enkle og intuitive rammeverk for eksperimentering er openFrameworks designet for å hjelpe til i den kreative prosessen.
I workshopen vil vi vise hvordan du setter opp openFrameworks på din maskin ved å bruke Xcode på Mac eller Visual Studio på Windows. Vi vil så gå gjennom de grunnleggende funksjonene for å vise grafikk på skjermen og se nærmere på tillegget ofxFaceTracker2 som gjør ansiktsgjenkjenning.
Vi anbefaler at du har noe erfaring med programmering eller annen kreativ programvare som VDMX, Vuo, TouchDesigner, Max eller lignende.
Ta med egen laptop med Xcode (Mac) eller Visual Studio (Windows) ferdig installert. Se her for hvilke komponenter du trenger til Visual Studio.
Tid: 25. februar 11.00-15.00
Sted: BEK, C. Sundsgate 55
Gå til påmeldingsskjema her. Det er begrenset med plasser, og førstemann til mølla.
MERK: Det er begrenset antall plasser. Alle deltakere må bo i Bergen kommune. På BEK forholder vi oss til gjeldende retningslinjer fra myndighetene i forbindelse med Covid-19 og tilrettelegger for arbeid og opphold her deretter. Vi forventer at alle som er i våre lokaler også forholder seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjene.
Verktøykassen er gratis, og vil foregå på norsk og/eller engelsk etter behov.
Om Verktøykassen
Verktøykassen er BEKs møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen foregår jevnlig, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik.
Se tidligere tema i Verktøykassen her.
Verktøykassen-ressurser.
Om Stian Remvik
Stian er designer og utvikler av apper, nettsider, dataanimasjoner og spill, og har siden 2013 vært tilknyttet BEK på frilansbasis. Han er utdannet med en bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2010), og har tilegnet seg kunnskap om og erfaring med programmering og implementering av tekniske løsninger i kunstprosjekt gjennom sine engasjement på BEK. Stian har blant annet designet og utviklet komposisjonsappen BITWaves for BIT20 Ensemble, prototype for spillet Sonarc sammen med Espen Sommer Eide og designet arkivutvidelsen av BEK’s nettside.