Touched by Sound – en workshop med Boris Shershenkov

BEK 16.03.2024 11.00

Publisert

BEK inviterer kunstnere til å delta i en workshop i bygging av taktile instrumenter, ledet av Boris Shershenkov. 

«Touched by Sound» tar utgangspunkt i Sonic Acts’ hyllest og oppfølging av arven til den pionerende kunstneren og instrumentlageren Michel Waisvisz (1949-2008). Prosjektet debuterte nylig på Sonic Acts-biennalen 2024, og initiert av Tarek Atoui i samarbeid med Kristina Andersen tar de i bruk Waisvisz’ arkiver som en katalysator for nye former for eksperimentering. Tarek Atoui forholder seg til prosessen og tradisjonen med muntlig kommunikasjon, og hvordan muntlig overføring av kunnskap ibor en flytende, formbar, stadig tilpasningsdyktig kvalitet. Waisvisz fikk spesielt stor anerkjennelse for sine instrumenter som var aktivert av kroppslige bevegelser, var trykkfølsomme eller berørbare. 

Shershenkov deltar i Sonic Acts’ «Touched by Sound» med det nye instrumentet AudioPuller laget med inspirasjon fra Waisvisz’ arkiver. Han kommer til Bergen kun et par uker etterpå, for å videreføre kunnskapen til workshop-deltagerne og få de til å lage sine egne musikalske interfaces basert på ideene til TapePuller (1970), Crackle Box (1974) og Tarek Atouis Sub-Ink.

Denne workshopen tilbyr en unik mulighet til å lære hvordan å bruke ulike lydlige materialer i design- og byggeprosessen av instrument, og diskutere den iboende taktiliteten til lyd som et medium innen elektronisk musikk. Instrumentene vil forbli på BEK, og bli spilt på under familiedagen som del av Borealis dagen etterpå.

Workshopen finner sted lørdag 16. mars kl 11:00–16:00, på BEK, C. Sundts gate 55 i 9. etasje.
Den foregår på engelsk og det er gratis å delta. Workshopen er nå fullbooket, send en e-post til resources(a)bek.no for å komme på ventelisten.

Boris Shershenkov

Boris Shershenkov er en uavhengig kunstner og forsker med PhD i tekniske vitenskaper; han underviser, foreleser og utvikler musikkinstrumenter. Med vekt på prosjekter som utvikler nye metodologier innen teknologi og lydkunst, utforsker han forholdet mellom mennesker og teknologi og kombinerer moderne teknikker med en form for mediaarkeologi. Shershenkov var på et arbeidsopphold på BEK i april 2023 og holdt i den forbindelse en kveldsvandring hvor deltagerne kunne lage egne lys- og lydkart av området rundt Nordnes. 

Michel Waisvisz

Michel Waisvisz var en sentral skikkelse i Amsterdams eksperimentelle musikkscene, og en pioner innen teknologisk kunst, elektronisk lydkunst og performance. Fra det øyeblikket digital teknologi ble tilgjengelig, konstruerte han eksperimentelle instrumenter og programvare aktivert av kroppslige bevegelser. Verker inkludert The Hands (1984), doble MIDI-kontrollere som kan festes til spillerens håndflater, Crackle Box (1974) og Crackle Synth (1974), begge trykkfølsomme, berørbare enheter, som ga ham internasjonal anerkjennelse. Han var kunstnerisk leder for Studio for Electro-Instrumental Music (STEIM) i Amsterdam fra 1980-tallet og utover. Mange av innovasjonene hans har fungert som modeller for samtidsartister, musikere og DJ-er frem til i dag.

Tilgjengelighet

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

Workshopen er del av New Perspective for Action, et prosjekt av Re-Imagine Europe, delfinansiert av EU.

Bilder: 1-2) Prototyper, av Boris Shershenkov 3) Boris Shershenkov. Foto av Sharjah Art Foundation