Arrangement

Borealis: Orgelstillas, asamisimasa, MEM 1, Whistle Pig Saloon

Logen 27.03.2009 19.0027.03.2009 23.59

Publisert

Michael Finnissy: WAM; 2004

Michael Finnissy: BEUK O’ NEWCASSEL SANGS; 1990

Kjell Mørk Karlsen: LES ANGES DE CHAGALL; 2007; FOR SOLO PIANO

Michael Finnissy: L’HERBE; 2004

Michael Finnissy: VARIOUS NATIONS; 1992

Thomas Tallis: SPEM IN ALIUM; CA. 1570; TRANSKRIBERT FOR 16 HARMONIUM

Under fjorårets Festspill kunne vi oppleve en musikalsk installasjon utenom det vanlige: Sigbjørn Apelands orgeltårn på Landmark, med i alle fall 13 mer eller mindre fungerende orgel, skapte et lydbilde en aldri har hørt maken til, og reportoaret strakk seg fra salmer til Röyksopp. Under Borealis utvider vi rommet og besetningen, akkurat hvor mange orgel det blir til slutt tør vi ikke si, men det blir mange nok. Vær på vakt for kjente og ukjente orgelstjerner bak tangentene.

Det norske ensemblet asamisimasa har gjestet Borealis flere ganger, til stor glede for publikum. Fjorårets Spahlinger-konsert var en klassisker. Kompromissløse i reportoarvalg og utførelse er de blant norsk musikks aller sterkeste unge utøvere. Denne kvelden spiller de fire stykker av Michael Finnissy, blant annet ekte verdensmusikk, et stykke basert på folkemusikk fra ni svært forskjellige steder.

Mem1 skaper en sømløs enhet av cello og elektronikk, denne er det egentlige instrumentet i deres soniske utforskninger. Deres improvisasjoner lar seg ikke hemme av tradisjonelle strukturer, og de beveger seg hinsides melodi og lyrikk. Slik skaper de organiske frembragte narrativer. Mem1 har spilt over hele verden, og slipper i 2009 sin tredje plate.

Whistle Pig Saloon er en duo bestående av Robert van Heumen på elektronikk og John Ferguson på gitar. De spiller så å si på sine omgivelser, ved å sample, vri og sprille videre på lydene som finnes rundt dem. Robert van Heumen er leder for STEIM, et senter som utvikler elektroniske instrumenter med fokus på menneskets kroppslige erfaring av dem.

Konserten arrangeres i samarbeid med BEK, og har mottatt støtte fra Norsk kulturråd.