Visus Tactus Gustus av Clare og Marsh
Publisert
I Prosjektrommet på Hordaland kunstsenter presenteres Visus Tactus Gustus av Eleanor Clare og Dillan Marsh. Installasjonen som vises består av nye arbeider, hvor kunstnerduoen henter inspirasjon fra det tidligere Munkeliv kloster. Utstillingen inkluderer en 6-kanals lydinstallasjon som Clare og Marsh utviklet i studio på BEK. Her tok de opp vokal og fikk veiledning gjennom hele prosessen.
And thus the firmament is like a human head; the sun, moon and stars are the eyes; the air is our sense of hearing, the winds our sense of smell, the dew our taste; the sides of the cosmos are like our arms and our sense of touch. And the other creatures that are in the world are like our stomach, but the earth is our heart. As the heart holds the body together from top to bottom, so the earth is a secure land for the waters on its surface and a firm resistance to the waters beneath the earth to prevent them from wrongly breaking out.
‘The Cosmos: The Music of the Firmament’, Causae et Curae, Hildegard von Bingen
I Prosjektrommet presenterer Hordaland kunstsenter Visus Tactus Gustus av Eleanor Clare og Dillan Marsh. I denne installasjonen, som består av nye arbeider, henter kunstnerduoen inspirasjon fra det tidligere Munkeliv kloster. Klosteret ble etablert ca. 1110 av Kong Øystein Magnusson, og levningene av det ligger gjemt under parkeringsplassen utenfor kunstsenteret. Ved å benytte seg av gregoriansk sang (melodier som ble brukt til å synge kirkens liturgier), “leppesumming” (på engelsk: “blowing raspberries” eller “lip trills”) mot åpningen av leirbeholdere, så vel som skriving og tegning, utforsker de den emosjonelle erfaringen av det å begi seg ut i en kreativ prosess – med konseptene ‘dykke ned i’ eller ‘bli oppslukt av’ i mente.
Eleanor Clare har bakgrunn fra live performance, lydinstallasjon, stemmearbeid og skriving, mens Dillan Marsh har arbeidet med installasjon. Samarbeidet deres begynte som en utforskning av hvordan skrivehandlingens reflekterende natur og drivkraften bak det å skape kunst kan påvirke hverandre. Siden har det blitt et møte mellom performativ handling og installasjon, objekt og tekst. Duoen arbeider med feltopptak, undersøkelser av arkiv og eksperimenter med tekst, stemme og performance, og utforming av gjenstander og tegninger.
Arbeidet er støttet av Bergen Kommune, Kulturrådet, Bildende Kunstneres Hjelpefond og BEK.