Utvikling

Verktøykassen: Arduino

BEK - Arduino 19.09.2019 11.0019.09.2019 15.00
BEK - Åpen Verktøykasse 20.09.2019 10.0020.09.2019 16.00

Publisert

Arduino er et lite kretskort som du kan bruke til å ta den fysiske verden inn i dataverden, og dataverden ut i den fysiske verden. Du kan f.eks. måle temperatur, lys, CO2, avstand, bevegelse eller fuktighet, samt koble til knapper, brytere eller display for å styre og vise informasjon, eller motorer for å sette noe i bevegelse. Ser du en elektronisk installasjon, er det stor sannsynlighet for at den bruker Arduino.

I denne korte workshopen vil vi gi en innføring i Arduino, strøm og – ikke vær redd! – programmering. Du trenger ingen forkunnskaper om noen av delene (det gjør heller ingenting om du har erfaring)!

Torsdag 19. september kl. 11.00 – 15.00: Dagens tema – Arduino
Påmelding innen tirsdag 17. september til bek@bek.no Meld gjerne fra om spørsmål og/eller problemstillinger som du ønsker å ta opp i Verktøykassen (utover dagens tema). Ta med egen laptop.

Fredag 20. september kl. 10.00 – 16.00: Åpen Verktøykasse
Jobb på egenhånd, få tilbakemelding, få innblikk i andres prosjekter, lær og diskuter! Kursleder vil være tilgjengelig deler av dagen. Det er ingen påmelding for Åpen verktøykasse, du trenger heller ikke ha deltatt på torsdagens kurs.

Verktøykassen er gratis og åpen for alle, og vil foregå på norsk og/eller engelsk etter behov.


Om Verktøykassen

Verktøykassen er BEKs nye møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen vil foregå jevnlig utover våren, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik

Tidligere tema i Verktøykassen.


Om Stian Remvik

Stian er spillutvikler og programmerer, og har siden 2013 vært tilknyttet BEK på frilansbasis. Remvik er utdannet med en bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2010), og har tilegnet seg kunnskap om og erfaring med programmering og implementering av tekniske løsninger i kunstprosjekt gjennom sine engasjement på BEK. I 2018 lanserte han spillet GumGun, og har de seneste årene utviklet og vist egne dataanimasjoner i utstillinger. Remvik har utviklet flere app’er, blant annet BITWaves for BIT20 Ensemble og app for forestillingen Post-Capitalistic Auction, og i nærmeste fremtid lanseres app’en for Siljustøl ved KODE – Museum og komponisthjem i Bergen.

Stian Remviks hjemmeside.