Konsert: Curtis Roads
Publisert
Den legendariske komponisten, forfatteren og dataprogrammereren Curtis Roads har vært en av de ledende skikkelsene innen computermusikk siden syttitallet. Han er ekspert på granulærsyntese og har skrevet flere standardverker om lyd og komposisjon. Denne kvelden fremfører Curtis Roads egne verk på Østre.
Konserten er et samarbeid mellom Lydgalleriet, BEK, Notam, Pnek og nyMusikk.
«When the new instruments allow me to write music as I conceive it, taking the place of linear counterpoint, the movement of sound masses, of shifting planes, will be clearly perceived. When these sound masses collide, the phenomena of penetration or repulsion will seem to occur. Certain transmutations taking place on certain planes will seem to be projected onto other planes, moving at different speeds and at different angles. There will no longer be the old conception of melody or interplay of melodies. The entire work will be a melodic totality. The entire work will flow as a river flows.»
– Edgard Varèse (1924)
OM CURTIS ROADS
Dr. Curtis Roads er professor i mediekunst og teknologi og er også assisterende direktør ved Senter for forskning innen elektronisk kunstteknologi (CREATE) ved Universitetet i California, Santa Barbara (UCSB). Han er komponist, forfatter og dataprogrammerer. Han lager elektronisk og elektroakustisk musikk og er spesialisert innen granulær- og pulsarsyntese. Roads var den første personen til å bruke granulær lydbehandling i det digitale domenet.
Roads var med på å grunnlegge International Computer Music Association i 1980 og var redaktør av Computer Music Journal fra 1978-2000. Han har laget programvarer som f.eks. PulsarGenerator og Creatovox. Siden 2004 har han forsket på en ny metode for lydanalyse som han kaller «atomic decompositions» – atomnedbrytninger.
Roads studerte komposisjon og programmering i California og Paris. Mellom 1980 og -86 var han ansatt som forsker hos MIT. Han har forelest, holdt mesterklasser, organisert verksteder og sittet i juryer verden over, for eksempel på Harvard, CCMIX, Oberlin og Ars Electronica. Han har blant annet skrevet bøkene Foundations of Computer Music, Composers and the Computer, The Music Machine, Representations of Musical Signals, Musical Signal Processing og Microsound.
Boken The Computer Music Tutorial (1996, The MIT Press) er den mestselgende boka om emnet. Den nyeste boka hans er Composing Electronic Music: A New Aesthetic (2015, Oxford University Press), og en revidert utgave av The Computer Music Tutorial er også på trappene.
Konserten på Facebook
Forhåndssalg av billetter
Tekst hentet fra notam.no