Kirsten Reese – Angelic Streamers
Publisert
Den Berlinbaserte komponisten og lydkunstneren Kirsten Reese jobber innenfor et spekter av audiovisuelle installasjoner, performative mediateknologiske verk og elektronisk og akustisk komposisjon.
Kirsten Reese har bedt mennesker i Norge sende henne gamle ”mix-taper”. Musikken kunne være fra hvilken som helst sjanger, men skulle ha en betydning for avsenderen. Av dette lydmaterialet har Reese hentet ut små sekvenser, og laget et verk som vil bli formidlet gjennom høytalerne som er plassert i rommet.
På denne måten får kunstverket et preg av noe privat for enkeltmennesker, samtidig som resultatet, slik det vil oppleves utstilt i kirkerommet, blir den kollektive summen av alles bidrag.
Kirsten Reese studerte fløyte og elektroakustisk komposisjon ved Hochschule der Künste i Berlin fra 1988 til 1996, med opphold i New York fra ’92 til ’93. Hun har motatt en rekke priser og har vært spilt på flere internasjonale festivaler. Ved siden av en aktiv karriere som lydkunstner, komponist og utøver, har hun de siste årene hatt forskerstilling ved Houchscule für Musik und Theater Hamburg, og underviser i lydkunst på Universität der Künste Berlin. http://www.kirstenreese.de/
En av Ny Musikks storsatsinger i 2008 og 2009 er prosjektet Klang – Rom – Stillhet. Gjennom konserter og lydinstallasjoner ønsker Ny Musikk å gi publikum en poetisk, kontemplativ opplevelse i en ellers overfylt hverdag.
– En viktig funksjon for kunsten i vår tid, og en videreføring av vespertradisjonen, forteller kunstnerisk leder i Ny Musikk, Lars Petter Hagen.
Klang – Rom – Stillhet setter fokus på en musikkform som befinner seg i grenselandet mellom konsert og installasjon. Prosjektet omfatter fem live-installasjoner i norske kirker. Medvirkende kunstnere er LabField, Kjell Samkopf, Christina Kubisch, Ellen Fullman og Kirsten Reese.