Symposiet

Bahar Noorizadeh & Klara Kofen: Admiror, or Revolutionary Sentiments

Publisert

Performance
Tid: 18. november, 21:45
Sted: Østre, Østre Skostredet 3
Performancen blir strømmet på vimeo.com/bekdotno

Admiror er et samarbeid mellom kunstnerne Bahar Noorizadeh og Klara Kofen, som iscenesetter fem episodiske dialoger om kapitalismens sentimentale logikk og deres revolusjonære dialektiske dobbeltgjengere.

Et tiår før han publiserte sitt magnum opus «Nasjonenes velstand», publiserte Adam Smith sitt noe mindre diskuterte premiss fordet etiske grunnlaget for fri markedsøkonomi i «Moralske følelser». Smith mente moralske følelser var knyttet til følelsen av «sympati», som igjen bygde på betrakterens forestillingsevne. Sammen dannet de den følelsesmessige orden som muliggjorde driften av den frie markedsøkonomien og kapitalismen.

Admiror starter med det fantasifulle, emosjonelle rollespillet som ligger til grunn for moderne markedsforhold, og utvikler seg til et levende rollespill, en LARPing som henter frem ideer om det revolusjonære subjektet og teorier om muligheter og endring. Forestillingen sporer endringen av fantasiens mekanikk fra kropp til marked. Slik utforsker den strukturens dialektikk i henhold til modeller hentet fra europeisk opplysningstid og det «spekulative» som kunstig intelligens i dag streber etter å være. Noorizadeh & Kofen søker å forstå den følelsesmessige svakheten til disse strukturene, deres iboende mystikk og begjærte egenskaper. Ved å kartlegge prosessen med å «øve inn nye modeller» på det stadig kortere endringsvinduet klimaendringene tillater oss, beskriver Admiror nye måter å tenke på det revolusjonære subjektet.

Konsept, kreativ regi, tekst, fortelling: Bahar Noorizadeh and Klara Kofen
Lyd og komposisjon: Cameron Graham
Design og animasjon: Rudá Babau
Ekstra vokal: Nick Houde
Baroque Movement konsulent: Dionysios Kyropoulos

BAHAR NOORIZADEH

Bahar Noorizadeh utforsker forholdet mellom kunst og kapitalisme. I sin praksis som kunstner, forfatter og filmskaper undersøker hun de konfliktfylte og motstridende betydningene av forestillngsevne og spekulasjon når de smelter sammen. Hun undersøker historiene til økonomi, kybernetisk sosialisme og aktivistiske strategier mot finansialisering av livet og leverommet, og spør hvordan omfordelende historisk rettferdighet kan se ut i dag. Noorizadeh er grunnleggeren av Weird Economies, et medforfattet og sosialt prosjekt som sporer økonomiske forestillinger som er ekstraordinære for vår tids finansielle orden. Arbeidene hennes er blitt vist på den tyske paviljongen ved arkitekturbiennalen i Venezia 2021, Taipei Biennalen 2023, Tate Modern Artists’ Cinema Program, Transmediale Festival, DIS Art platform, Berlinale Forum Expanded og Geneva Biennale of Moving Images. Noorizadeh har bidratt med essays til e-flux Architecture, Journal of Visual Culture og Sternberg Press; og kommende antologier fra Duke University Press og MIT Press. Hun fullførte en doktorgrad i kunst ved Goldsmiths, University of London, hvor hun hadde et SSHRC doktorgradsstipend.

Klara Kofen

Klara er operaskaper, forfatter, forsker og kunstner. Hun er medkunstnerisk leder for Waste Paper Opera, et tverrfaglig kollektiv som skaper og produserer nye verk av lydbasert multimedia live-kunst, tilrettelegger for workshops og kuraterer performanceserier. Hennes praksis omfatter lyd, tekst, kostymer, lys, performance og film. Hun er interessert i å finne nye former for tverrfaglig samarbeid, historien og fremtiden til alternative samlivsformer, tidligmoderne historie og historiografi, opera både som medium i vestlig intellektuell historie og som en materiell simulering av ulike synteseformer. Nylige prosjekter inkluderer Free to Choose, et samarbeid mellom Waste Paper Opera, Bahar Noorizadeh og Rudá Babau (Open Worlds Open Systems 1_Open Worlds, 2023), Dead Cat Bounce, et samarbeid mellom Waste Paper Opera og Gary Zhexi Zhang (livepremiere på Somerset House), lydinstallasjon ved Medialab Matadero OpenLAB#01, 2022), og Good Soup (med Ensemble Molière, National Center for Early Music, 2022). Andre arbeider har blitt vist på Glasgow International, IMT Gallery, BOMB Factory Artist Film Festival, Ashmoleon Museum, Kings Place og CCA Glasgow.

Klikk her for å gå tilbake til det detaljerte symposieprogrammet.

Bilder: 1–4) Stills fra Free to Choose, Bahar Noorizadeh (2023). 5) Still fra Teslaism, Bahar Noorizadeh (2022)