Utvikling

Arbeidsresidency: Vilde Salhus Røed

BEK 27.02.2019 02.03.2019
Lytteprøve, BEK 01.03.2019 12.0001.03.2019 13.00

Publisert

Vilde Salhus Røed har arbeidsresidency på BEK 27. februar – 2. mars sammen med lyddesigner Rikard Strømsodd. De utvikler et nytt lydverk og skal finne løsninger for hvordan lydbildene kan omslutte betrakteren i utstillingsrommet.


Velkommen til lytteprøve på Cataract fredag 1.mars kl. 12.00!
Vi lager kaffe, ta gjerne med matboksen din.


Lydverket Cataract tar utgangspunkt i gamle, ufremkalte filmruller Vilde har arvet etter sin morfar. Verket er basert på lydbildene hun hørte da hun besøkte filmene ved hjelp av teknikken Remote Listening, en adaptert versjon av Remote Viewing som bla. ble benyttet i etterretning av CIA på 1970 – 1990-tallet. Teknikken ble benyttet for å få inntrykk av og informasjon fra fjerne og usette steder og/eller mål ved hjelp av «ekstrasanselig» persepsjon eller det å «sanse» med sinnet. Lydbildene i Cataract er stort sett realistiske «lydfotografier», hvor fotografiske egenskaper, teknikk og prosess spiller en avgjørende rolle i hvordan lyden er bygd opp. 

Cataract er et av tre nye verk til Vildes soloutstilling som åpner på Visningsrommet USF 29. mars. Utstillingen dreier seg rundt rullene med fotografisk film som i mange år har ligget eksponerte men ufremkalte. Fotografiene som ble tatt vitner om noe som fant sted og som det var verdt å ta bilde av. Men først når historiene blir fortalt begynner de å eksistere. Med utgangspunkt i ufremkalte filmruller og gammelt kamerautstyr knyttes minner, forestillinger og den allerede skrevne historien sammen. Hvor upålitelig er vel ikke både hukommelsen og fotografiet? Og hvordan kan man mane frem det usynlige fotografiet?

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Regionale prosjektmidler, Bergen kommune og BEK.


Om Vilde Salhus Røed

Vilde Salhus Røed er utdannet med master i kunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 2008, og har siden det bodd og arbeidet i Bergen. Vilde er interessert i hvordan visuell representasjon former vår personlige og kollektive historieforståelse. Spesielt er hun interessert i den rollen fotografi spiller som dokument – når fotografi brukes og/eller kommuniseres i forsøk på å forstå, eller sette verden i system. Vildes kunstprosjekter dreier seg ofte rundt fotografi, og hun undersøker både den materielle, den kontekstuelle og den teknologiske siden av mediet. Hun tar sjelden egne bilder, derimot har arkiv og gjenbruk av historisk materiale stått sentralt i flere av arbeidene hennes. 

Vilde har stilt ut ved bla. Visningsrommet USF (Bergen), Lillehammer Kunstmuseum, Kunsthall 3,14 (Bergen), Galerie Jette Rudolph (Berlin), Preus Museum (Horten), Fotogalleriet (Oslo), Platform Stockholm, Entrée (Bergen), Sørlandets Kunstmuseum (Kristiansand), Kunsthal Charlottenborg (København), The Woodmill (London) og KODE – Kunstmuseene i Bergen.

Vildes hjemmeside her.


Om Rikard Strømsodd

Rikard Strømsodd er lyddesigner og har utdannelsen sin fra lydlinja på filmskolen Centro Sperimentale di Cinematografia, Roma, Italia. Han har bred erfaring innen opptak og lyddesign på film, TV, radioteater og musikk. Han har arbeidet med filmregissører som Anders Østergaard, Guy David, Sara Johnsen og Ruben Østlund. Rikard jobber som freelancer med studio i Hønefoss, og har i perioder vært tilknyttet NRK.