Utvikling

Arbeidsresidency: Morten Poulsen

BEK 01.04.2019 30.04.2019
BEK - Presentasjon 12.04.2019 12.0012.04.2019 13.00

Publisert

Under sitt opphold på BEK vil Morten jobbe med en ny serie lydarbeid under tittelen Phantoms on the threshold of perception. I lydstudio vil han utvikle variasjoner over komposisjonene, og forberede dem for både live-fremføring og installasjon. Det vil bli holdt åpne sessions og presentasjoner av prosjektet.

Første presentasjon er fredag ​​12. april kl 12.00 – 13.00 på BEK. 
Flere datoer vil bli lagt til.


Presentasjon fredag 12. april
Kom og tilbring lunsjpausen din i lavfrekvente lydputer! Fredag formiddag vil Morten fortelle mer om sine tanker bak og betraktninger rundt Phantoms on the threshold of perception. Han vil presentere noen av de forberedende komposisjonene som skal samles til et enkeltverk i andre halvdel av hans opphold på BEK.
Alle er velkomne.


Phantoms on the threshold of perception er tittelen på en ny serie lydverk som utforsker «deep listening» gjennom å etablere atmosfæriske lydteksturer som inneholder frekvenser og dynamikk på kanten av vår auditive persepsjon, og som krysser over til taktil opplevelse. I komposisjonene blir slørete lyder undersøkt på en slik måte at lytteren vil tvile på om det som høres er fra komposisjonen, fra de umiddelbare omgivelsene eller om lydene er forestilt. På denne måten peker komposisjonene mot lytterens fornemmelse og opplevelse av seg selv. Mange av komposisjonene benytter svært lavfrekvent lyd, basert på feltopptak fra Athen, hvor Morten lyttet og gjorde opptak ved å kun slippe gjennom lavfrekvent lyd, noe som etterliknet en øretilstand han hadde som barn.

Foto: Kristian Hertoft

Om Morten Poulsen

Lydkunstner, komponist og trommeslager Morten Poulsen har, med bakgrunn i improvisert musikk, forfulgt sin interesse for lyd og vår relasjon til dem, gjennom en rekke forskjellige formater. Siden 2014 har Morten gitt ut flere verk på sitt eget plateselskap Outrovaert, inkludert den audiovisuelle internettbaserte www.darkweb.dk, han har laget forestillinger som ønsker å bryte med tradisjonelle konsertformater i DADADOIT-serien, skapt lydinstallasjoner som Sub på The Nature Summit 2018. Han jobber ofte i tverrfaglige samarbeid, og har skapt den audiovisuelle konserten Atmosphaera sammen med lyskunstneren Christine Hvidt, og  I Am Human Too sammen med performancekunstner Sara Arenfeldt, og ikke minst turnerer han internasjonalt som undervanns trommeslager med Aquasonic.

Morten Poulsens hjemmeside.