Utvikling

Verktøykassen: Kreativ programvare

BEK - Kreativ programvare 23.05.2019 11.0023.05.2019 15.00
BEK - Åpen verktøykasse 24.05.2019 10.0024.05.2019 16.00

Publisert

I denne siste Verktøykassen før sommeren vil vi kort presentere tre forskjellige databaserte kreative verktøyer: TouchDesignerVuo og openFrameworks. TouchDesigner og Vuo er visuelle utstillingsplattformer, mens i openFrameworks koder du med C++. Med disse verktøyene kan du f.eks. lage og påvirke video og animasjon i sanntid, lage interaktive brukeropplevelser eller gjøre visualisering til musikk.

De ulike verktøyene blir presentert av vår faste kursholder Stian Remvik, sammen med Espen Sommer Eide (rådgiver i kunst og teknologi ved BEK) og Lars Ove Toft (daglig leder ved BEK). Vi vil ikke gå i dybden på hver enkel programvare, men vise hva som er mulig og hvordan vi selv jobber.

Bilder: Harmonic Connection av Stian Remvik og bearbeidelse i TouchDesigner av Lars Ove Toft.

Torsdag 23. mai kl. 11.00 – 15.00: Dagens tema – Kreativ programvare
Påmelding innen tirsdag 21. mai til bek@bek.no Meld gjerne fra om spørsmål og/eller problemstillinger som du ønsker å ta opp i Verktøykassen (utover dagens tema). Ta med egen laptop.

Fredag 24. mai kl. 10.00 – 16.00: Åpen Verktøykasse. Jobb på egenhånd, få tilbakemelding, få innblikk i andres prosjekter, lær og diskuter! Kurslederne vil være tilgjengelig deler av dagen. Ingen påmelding, du trenger heller ikke ha deltatt på torsdagens kurs.

Verktøykassen er gratis og åpen for alle, og vil foregå på norsk og/eller engelsk etter behov. 

Tidligere tema i Verktøykassen har vært micro:bit, Unity, videosynkronisering og LED-lys.

Om Verktøykassen

Verktøykassen er BEKs nye møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen vil foregå jevnlig utover våren, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik. 

Om Stian Remvik

Stian er spillutvikler og programmerer, og har siden 2013 vært tilknyttet BEK på frilansbasis. Remvik er utdannet med en bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2010), og har tilegnet seg kunnskap om og erfaring med programmering og implementering av tekniske løsninger i kunstprosjekt gjennom sine engasjement på BEK. I 2018 lanserte han spillet GumGun, og har de seneste årene utviklet og vist egne dataanimasjoner i utstillinger. Remvik har utviklet flere app’er, blant annet BITWaves for BIT20 Ensemble og app for forestillingen Post-Capitalistic Auction, og i nærmeste fremtid lanseres app’en for Siljustøl ved KODE – Museum og komponisthjem i Bergen.
Stian Remviks hjemmeside.