Verktøykassen inviterer #2: Poetisk-kinetisk-skulptur-kurs med Niklas Adam/Verdensteatret
Publisert
Som del av Verktøykassen inviterer vi inn kunstnere til å lære oss ting vi selv ikke kan. I dette kurset vil du bygge din egen kinetiske skulptur basert på motorer og trådløst kontrollsystem. Få idéer og inspirasjon til stygge og vakre bevegelsesmønstre fra Niklas Adam, som har lang erfaring med å jobbe med Verdensteatrets berømte installasjoner og forestillinger.
Torsdag 23. januar kl. 11.00 – 17.00
Merk at workshopen er fulltegnet!
BEK stiller med utstyret som behøves, og deltakere kan kjøpe det de vil ha med seg hjem til innkjøpspris etter kurset. Kurset er gratis, og deltagerne behøver ingen forkunnskaper. Ta med egen laptop.
Meld deg på her.
Eksempler på mekaniserte bevegelsesmønstre fra en fremtidig zoologi
Å omslutte fiktive dyrs bevegelser og fremmane poetiske bilder og fremtidens minner; ormelignende tentakkelkropper av gnager/mår-typen som dirrer under tverrgående plan. En hardcore koreografi av horisontale underliggende posisjoner.
Gnagere er et av de mest mangfoldige pattedyr og lever en rekke steder på bakkenivå, også i menneskeskapte miljøer. De er en av de mest suksessfulle dyregruppene i nåletrærne. Deres sterke tenner gjør dem i stand til at klare det harde vegetabilske materiale, og deres varme lodne frakker hjelper dem med å holde kroppsvarmen i hi- og dvaletilstand. Dette gjør at de har en latent dirrende egenskap hvor pelsfrakkens hår multipliserer en bevegelseskompleksitet ved små forsinkelser av svaiende karakter.
Vi vil få hjelp av en H-bro, og noen veldig raske dioder vil få fjær og annet godt til å dirre i hastigheter tilsvarende kuldegysninger. Jeg vil vise metoden min for å lage en kjapp prototype og vise et eksempel på mekaniserte bevegelsesmønstre fra en fremtidig zoologi.
På workshopen kommer vi til at bruke en Teensy, som er et svært lite men kraftig kretskort som snakker Arduino. Ved hjelp av bitvise operasjoner (bit shifting) skal vi få en ESP8266 Wi-Fi modul til å snakke med Teensy’en over Serial-protokoll helt uten bruk av noen Arduino-biblioteker. Vi skal også sende OSC (Open Sound Control) beskjeder over Wi-Fi nettverket med programmeringsspråket SuperCollider, så vi kan kontrollere de fremtidige bevegelsesmønstrene i sanntid fra datamaskinene våre. Vi skal jobbe rett på brødfjel, og det vil være minimalt med loddetid.
– Niklas Adam
Bilder: Niklas Adam live, eksempler med fjær, kretskort og fra forestillingen HANNAH av Verdensteatret.
Niklas Adam
Niklas Adam (f. 1986) er en dansk kunstner, komponist, musiker, lyd- og kunsttekniker som for tiden holder til i Oslo. Niklas bruker programmering og elektronikk for å generere instrumenter og/eller situasjoner med en iboende åpen stemning, og derfra undersøker han hvordan evnen til dette arbeidet kan løsrive seg fra de tradisjonelle atferdsmønstrene lytter og umiddelbarhet. Han undersøker overlagrede og ødelagte forhold mellom musikk, mekanikk, kinetikk, elektronikk, scenehandling, plattformmiljø og struktur. Lyd, bevegelse, persepsjon og hvordan vi velger å tolke omverdenen i forhold til vår egen posisjon i det er et tilbakevendende tema i hans arbeid – som ofte er krevende og tålmodig.
Noen av Niklas utgivelser finner du på merkene BIN (København) og SOFA (Oslo). Han har opptrådt i Europa, Russland, USA, Sør-Korea og Japan, og på Stedelijk Museum / Sonic Acts i Amsterdam, BAM / New Wave Festival i New York, Henie Onstad og Black Box Theatre i Oslo, for å nevne noen. blitt tildelt Norsk Kunstråds kunstnerstipend og Dansk Kulturråds publikasjonsstipend. Han har turnert verden rundt med det prisbelønte kunstkollektivet Verdensteatret i New York.
Åpningsuke BEK 2020
Da BEK åpnet sine nyopppussede lokaler i 2019 gjorde vi det med en rekke arrangementer i åpningsuken. Dette syntes vi var så morsomt at vi gjerne åpner 2020 med en ny åpningsuke! Vi vil i år invitere til en rekke presentasjoner, kurs og konserter 20. – 28. Januar! Se hele programmet her.
Verktøykassen
Verktøykassen er BEKs møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen foregår jevnlig, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik. Av og til inviterer vi inn kunstnere til å lære oss ting vi selv ikke kan.