Verktøykassen: Interaktive prosjekter for skjerm
Publisert
Hvis du vil lage noe interaktivt for skjerm (TV, dataskjerm, mobil, brett, VR), er programmet Unity et godt alternativ. Input kan være spillkontroller, tastatur og mus, bevegelsessensorer osv.
Unity er sannsynligvis det enkleste verktøyet du kan bruke for å lage spill og interaktive applikasjoner. Du har ett program hvor du lager objektene dine, og skriver korte biter med kode for å lage logikk. Den store fordelen med Unity er at du kan lage applikasjoner til så og si alle plattformer som finnes: PC/Mac, spillkonsoller som Nintendo, Playstation og Xbox, mobiltelefoner samt VR-utstyr. Gjennom Unity’s Asset Store får du mulighet til å kjøpe billig ferdig grafikk eller kode, enten til prototyping eller til ferdig produkt. Selve Unity er gratis.
En annen stor fordel er at Unity er godt dokumentert, også med videoer fra selskapet selv. Se for eksempel ulike tutorials her. Det er mange nybegynnere som utforsker Unity, noe som gjør det enkelt å finne hjelp på nett.
Torsdag 14. mars kl. 11.00 – 15.00: Dagens tema: Interaktive prosjekter for skjerm
Påmelding innen tirsdag 12. mars til bek@bek.no Meld gjerne fra om spørsmål og/eller problemstillinger som du ønsker å ta opp i Verktøykassen (utover dagens tema). Ta med egen laptop.
Fredag 15. mars kl. 10.00 – 16.00: Åpen Verktøykasse. Jobb på egenhånd, få tilbakemelding, få innblikk i andres prosjekter, lær og diskuter! Kursleder vil være tilgjengelig deler av dagen. Ingen påmelding.
Verktøykassen er gratis og åpen for alle, og vil foregå på norsk og/eller engelsk etter behov.
Neste Verktøykasse blir 4. og 5. april! Følg med fremover, mer informasjon kommer.
Tidligere tema i Verktøykassen har vært «Bestem hvordan lyd og bilde skal oppføre seg» (micro:bit), les mer her.
Om Verktøykassen
Verktøykassen er BEKs nye møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen vil foregå jevnlig utover våren, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik.
Om Stian Remvik
Stian Remvik er spillutvikler og programmerer, og har siden 2013 vært tilknyttet BEK på frilansbasis. Remvik er utdannet med en bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2010), og har tilegnet seg kunnskap om og erfaring med programmering og implementering av tekniske løsninger i kunstprosjekt gjennom sine engasjement på BEK. I 2018 lanserte han spillet GumGun, og har de seneste årene utviklet og vist egne dataanimasjoner i utstillinger. Remvik har utviklet flere app’er, blant annet BITWaves for BIT20 Ensemble og app for forestillingen Post-Capitalistic Auction, og i nærmeste fremtid lanseres app’en for Siljustøl ved KODE – Museum og komponisthjem i Bergen.
Stian Remviks hjemmeside.