Verktøykassen: Bestem hvordan lyd og bilde skal oppføre seg
Publisert
Verktøykassen er BEKs nye møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen vil foregå jevnlig utover våren, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik.
I denne Verktøykassen skal vi lære superenkel styring av lyd og bilde med micro:bit. micro:bit er en håndholdt programmerbar mikro-datamaskin som benyttes i programmering av alt fra lyd og bilde til roboter og musikkinstrumenter. Med micro:bit-erfaring kan du få øynene opp for nye muligheter i kunstprosjektene dine, og vil enklere kunne jobbe videre med styring av lyd, bilde, robotikk og cybernetikk.
Torsdag 21. februar kl. 11.00 – 15.00
Dagens tema: Bestem hvordan lyd og bilde skal oppføre seg med micro:bit, og deltagernes egne spørsmål.
Deltagerne har mulighet til å jobbe på egenhånd fredag 22. februar kl. 10.00 – 16.00, kursleder vil være tilgjengelig deler av dagen.
Verktøykassen er gratis og åpen for alle, og vil foregå på norsk og/eller engelsk etter behov.
Påmelding innen tirsdag 19. februar til bek@bek.no Meld gjerne fra om spørsmål og/eller problemstillinger som du ønsker å ta opp i Verktøykassen (utover dagens tema). Ta med egen laptop, BEK har noen micro:bit tilgjengelige for utprøving.
micro:bit har innebygget bevegelsessensor, batteri og bluetooth trådløst signal. Den kan feks. måle lys, temperatur, CO2, avstand, bevegelse, fuktighet og kompassretninger. Avstandsmålere brukes ofte til roboter slik at de skal «se» hvor de går. Eller du kan koble bevegelsessensorer til en dansende kropp og bestemme at noe skal trigges av det.
Gjennom micro:bit blir du kjent med de helt grunnleggende prinsippene for koding, samt terminologien som gjelder. micro:bit benytter objektbasert koding, det vil si at vi kan bruke visuelle «dra-og-slipp»-verktøy i stedet for å skrive tekstlinjer. micro:bit kan kodes fra alle nettlesere og ingen egen programvare er nødvendig.
I forlengelsen av micro:bit vil du kunne utforske programvare som Arduino (som har litt flere muligheter enn micro:bit og som feks. MAX kan kobles opp mot), eller openFrameworks (som har flere muligheter med tanke på animasjon, og som man også kan bruke på RaspberryPi uten å gå via Arduino).
Se hvordan micro:bit virker, her er lenke for å komme i gang.
Se eksempler på micro:bit-prosjekter her.
For de som vil utvide horisonten allerede nå:
Her er lenke til info og liste over andre visuelle programmeringsverktøy.
Her er en fyr man kan ha glede av for å lære seg programmering.
Og sjekk ut Processing, et fleksibel programvare, skissebok og språk for å lære koding innen visuell kunst.
Neste Verktøykasse blir 14. – 15. mars og har tema Unity – et program som man kan lage små og store spill og andre interaktive prosjekter med! Følg med fremover, mer informasjon kommer.
Om Stian Remvik
Stian Remvik er spillutvikler og programmerer, og har siden 2013 vært tilknyttet BEK på frilansbasis. Remvik er utdannet med en bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2010), og har tilegnet seg kunnskap om og erfaring med programmering og implementering av tekniske løsninger i kunstprosjekt gjennom sine engasjement på BEK. I 2018 lanserte han spillet GumGun, og har de seneste årene utviklet og vist egne dataanimasjoner i utstillinger. Remvik har utviklet flere app’er, blant annet BITWaves for BIT20 Ensemble og app for forestillingen Post-Capitalistic Auction, og i nærmeste fremtid lanseres app’en for Siljustøl ved KODE – Museum og komponisthjem i Bergen.
Stian Remviks hjemmeside.
Om Verktøykassen
Verktøykassen er BEKs nye møteplass for å lære om og prøve ut tekniske verktøy, det være seg både maskinvare og programvare. Det er lav terskel for deltakelse, og høy hands-on faktor. For hver gang blir et nytt «dagens tema» lansert, i tillegg til at deltakere kan komme med innspill eller spørsmål som tas opp i fellesskap. Verktøykassen vil foregå jevnlig utover våren, og ledes av spillutvikler og programmerer Stian Remvik.