Utvikling

BEK Studio Sessions #1: toktek og Eva Pfitzenmaier

BEKs lydstudio 23.05.2018 01.06.2018

Publisert

Husker du sist gang du hørte en ny musikksjanger for første gang, eller et helt nytt lydunivers, eller en overraskende kombinasjon av lyder du ikke trodde var mulig kunne passe sammen? Gjennom BEK Studio Sessions ønsker vi å dyrke frem dette øyeblikket.

Studio Sessions #1 – Toktek and Eva Pfitzenmaier from BEK.no on Vimeo.

Til den første Studio Session har vi invitert to kunstnere som begge jobber med elektroniske eksperimenter, looping og sampling: Tom Verbruggen, aka toktek, og Eva Pfitzenmaier skal tilbringe 10 dager i BEKs lydstudio for å skape noe nytt sammen.

toktek (NL)

Tom Verbruggen, aka toktek, er en nederlandsk kunstner som designer, konstruerer og dekonstruerer sine egne elektroniske instrumenter. Instrumentene gir en unik performativ karakter, og tillater ham å improvisere frem musikken live på scenen. tokteks instrumenter beskrives ofte som ulogisk modifisering av maskinvare (hardware bending), og benytter overraskende og uvanlige utfall som en performativ kvalitet. De siste årene har han lansert flere ulike verk som eksempelvis Crackle-canvas – et maleri som lager lyd, han spiller i tromme/elektronikaduoen FELL sammen med Simon Berz, og har vært involvert i en rekke eksposisjoner og performancer i hele verden.

Mer om toktek her.

Eva Pfitzenmaier (DE/NO)

Eva Pfitzenmaier er født i det sydlige Tyskland, studerte sang ved konservatoriet i Amsterdam og er nå baser i Bergen. Hun er musiker, performer, komponist og forfatter i ulike prosjekter: kunstrockebandet Krachmacher, teaterensemblet Lang Sang Produksjoner og hennes soloprosjekt By the Waterhole. På sin siste By the Waterhole utgivelse two videreutvikler hun sin unike tagning på loop-basert musikk, hvor improvisasjoner, knirkete jazzpop og gammeldags blues møtes.

Mer om Eva Pfitzenmaier her.

Om BEK Studio Sessions

BEK Studio Sessions er en ny serie gjestekunstneropphold, initiert og organisert av Bergen senter for elektronisk kunst. I 3 perioder á 10 dager i løpet av 2018, vil BEKs lydstudio bli inntatt av én lokal og én internasjonal musiker. Sammen skal de utvikle og fremføre et stykke lydkunst eller eksperimentell musikk. To musikere/komponister med ulik genrebakgrunn inviteres av BEK til å samarbeide for å skape en ny komposisjon, basert på deres individuelle musikalske bakgrunn. Personene vi inviterer har ikke samarbeidet før, men er interessert i hverandres musikk. De får som oppgave å utvikle en ny, unik komposisjon av eksperimentell karakter, som blir laget og fremført ved hjelp av ulike former for klassisk og moderne teknologi.

Med denne nye formen for samarbeid og produksjon, vil BEK gi musikere mulighet til å utvide og lage et nytt musikkstykke ved hjelp av eksperimentelle midler. BEK Studio Sessions er en oppfordring til bruk av eksperimentelle sammensetningsmetoder og/eller instrumenter, og skaper rom for eksperimentering innen både klassiske og nyopprettede sjangere.

Høsten 2017 gjorde vi en testversjon, kalt BEK Sound Lab, for å prøve ut formatet. Det ble meget vellykket, og endte med en grensesprengende og hardtslående konsert på Prøverommet på Landmark: Carsten Aniksdal og James Welburn fremførte et nytt stykke musikk, utviklet og forberedt i BEKs lydstudio i løpet av 8 dager. Se dokumentasjon av resultatet her.

Studie Sessions er en del av programmet utviklet til Future DiverCities. Der vi inviterer kunstnere til å utvikle nye uttrykk og prosjekter sammen. I FDC jobber vi for å skape  muligheter for kunstnerisk utforsking og nettverksbygging. Future DiverCities er støttet av Kreativt Europa.