Arrangement

Sommernatt på BEK: 25 års jubileum

BEK, C. Sundts gate 55, 9. Etasje 20.06.2025 18.0020.06.2025 23.00

Publisert

Du er hjertelig velkommen til en kveld med lyd og grilling fredag 20. juni. I år har vi noe helt spesielt å feire: BEK fyller 25 år! Vi markerer anledningen med en hyggelig jubileumsfeiring inkludert live musikk med et program bestående av kunstnere på arbeidsopphold.

Fredag 20. juni kl. 18:00–23:00
BEK, C. Sundts gate 55, 9. Etasje
Gratis inngang.

Vi starter ettermiddagen med grilling og lange fellesbord hvor vi samles til mat og samtale. Utover kvelden blir det spennende presentasjoner og performancer fra kunstnerne som er hos oss på arbeidsopphold, og kanskje til og med noen overraskelser. Norsk Komponistforening kommer for å dele ut Årets verk 2024 til en av de tre prisvinnerne. Juryleder Maja Solveig Kjelstrup Ratkje vil lese juryens begrunnelse og dele ut prisen til Mariam Gviniashvili for hennes verk Ruins.

Kunstnerisk program

Workshoppresentasjon

Presentasjon fra kunstnere som har deltatt i workshopen Spatial Audio – Techniques, Tools, and Creative Practice ledet av komponist Mariam Gviniashvili.
Workshopen utforsket romlig lyd gjennom både teori og praksis. Gviniashvili introduserte deltakerne for romlig lytting, lydoppfatning og de kreative mulighetene med Ambisonics.

Daiyen Jone Castro og Knut Jonas Sellevold

Duoen jobber for tiden i BEKs prosjektrom og vil presentere sitt nye prosjekt to you they are birds, to me they are voices in the forest. De utforsker improviserte, imaginære landskap i grenselandet mellom lyd, musikk og natur.

Mohammed Rowe

Mohammed Rowe arbeider for tiden i BEKs elektronikklab og vil presentere noe av sitt pågående arbeid innen ambient, dark ambient, eksperimentell og rytmisk støy.

Cameron Graham med Klara Kofen

Cameron Graham jobber for tiden i BEKs lydstudio. Denne kvelden vil han vise noe av utviklingsprosessen med et intermedialt performansesystem hvor sensorisk perkusjon trigger live-generert tekst, vokalsyntese og simulerte verdener mellom TouchDesigner og Unreal Engine. Arbeidet vever sammen projeksjon, tromming og live vokalopptreden i en disig, postdigital utforskning av språkets og vokalens tapspregete, artefaktuelle natur. Gjennom manipulerte stemmer og algoritmisk tekst drømmer verket seg gjennom vokalsyntesens historie – fra menneskelig innfanging til digital fragmentering – mot et sonisk collage av hardcore, gabber, IDM, shoegaze og barokk. Graham har med seg Klara Kofen denne kvelden.

Vi sørger for varme griller, bursdagskake, salater og litt snacks. Ta gjerne med det du selv har lyst til å legge på grillen, det du vil drikke og kanskje noe som gir deg ekstra god sommerstemning.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Dette er en god anledning til å se deg rundt på BEK, møte både nye og kjente fjes, og ta del i fellesskapet rundt oss.

Vi gleder oss til å ta imot deg i 9. etasje i C. Sundts gate 55!

Bidragsytende kunstnere

Cameron Graham

Cameron er kunstner, musiker, sensorisk perkusjonist og pedagog, med interesse for hvordan intermediale forestillinger og teknologisk eksperimentering kan strukturere, omorientere og mangfoldiggjøre lydlige og musikalske opplevelser. Arbeidet hans beveger seg i grenselandet mellom sjangeroverskridende lyd og performance, installasjon, live spillmotor-arkitektur og lydskulptur. Lyd-, musikk- og performanceverkene hans har blitt vist og bestilt av blant andre Guggenheim Museum New York, Medialab Matadero, FACT Liverpool og Østre Bergen. Elektronisk musikk utgis på det Brighton-baserte plateselskapet Phantom Limb, med to nye album planlagt i 2026. Tekster om lyd og musikk er publisert av Cambridge University Press, Inky Needles Journal og Documents Paris.

Han underviser ved City University London og University of Surrey, og har tidligere hatt professorstillinger ved Ithaca College og Dulwich College. Konsert- og multimediaverk har blitt bestilt av institusjoner, ensembler og orkestre verden over. Hans AHRC-finansierte doktorgrad utforsket hvordan kreative prosesser kan iscenesettes, metaforiseres og «verdenbygges» gjennom intermedia og transmedia.

Klara Kofen

Klara er kunstner, dramaturg og skribent. Arbeidet hennes kretser rundt historier, spekulative, kontrafaktiske, virkelige og forestilte, og hvordan teknologiske grensesnitt former vårt forhold til tid og affekt. Hun er kunstnerisk leder for Waste Paper Opera og undersøker av og til internasjonale handelsmesser.

to you they are birds, to me they are voices in the forest

to you they are birds, to me they are voices in the forest er et nytt prosjekt av Daiyen Jone Castro og Knut Jonas Sellevold. Duoen utforsker improviserte, imaginære landskap i grenselandet mellom lyd, musikk og natur. Prosjektet springer ut fra en felles interesse for naturlige lydlandskaper, feltopptak og «fourth world»-musikk av kunstnere som Jon Hassell og Roberto Musci. Navnet er mer enn bare et bandnavn – det peker mot et åpent konsept, en kontinuerlig og åpen prosess der natur, mennesker og musikk inngår i en konstant, improvisert interaksjon.

Duoen benytter feltopptak som loopes og kombineres med elektronisk manipulering av live-elementer som fløyte, stemme og perkusjon.

De ga ut sin første kassett på det bergensbaserte plateselskapet Vibrant Matter i mai 2025, med en oppfølger planlagt høsten 2025 på det portugisiske selskapet Discrepant.

Mariam Gviniashvili

Mariam Gviniashvili er komponist som arbeider i skjæringspunktet mellom elektroakustisk og instrumentalmusikk, 3D-lyd og multimediale forestillinger. Arbeidet hennes utforsker lydens og rommets fysiske og emosjonelle dimensjoner, og integrasjonen av visuelle elementer og live performance.

Opprinnelig fra Georgia startet hennes musikalske reise med sang og piano i barndommen, og førte henne senere til komposisjonsstudier ved Norges musikkhøgskole. Denne mangfoldige bakgrunnen preger hennes kunstneriske tematikk – fra distraksjoner i nettmøter i DAYDREAMING (2022), til det «merkelige kosmiske ballettspillet» (5 against 4) i det audiovisuelle verket REVELATION (2021), og DECONSTRUCTION (2020), et verk som reflekterer over virale spredningsmønstre, og som fikk hederlig omtale ved Prix Ars Electronica.

Arbeidene hennes har blitt presentert ved festivaler, arenaer og radiosendinger over hele verden, inkludert INA GRM, Center for Art and Media | ZKM, Ars Electronica, EMPAC, New York Electroacoustic Music Festival, BEAST FEaST, Virginia Tech, Transitions at CCRMA, MA/IN, ICMC, Mixtur Festival, Klingt Gut, In Situ Festival, Heroines of Sound, Ultima Festival og BBC Radio.

Mohammed Rowe

Med et vidt spekter av lyttererfaring og en dyp forståelse for mangfoldige lydlandskap, spenner Mohammed Rowes arbeid over ambient, dark ambient, eksperimentell lyd og rytmisk støy. Han utforsker skjæringspunktet mellom lyd, teknologi og sanselig engasjement, og skaper oppslukende opplevelser som forbinder mennesker og transformerer rom. Fra interaktive installasjoner til film, teater og performance bringer han sammen tverrfaglige samarbeid for å skape deltakende lydlandskap.

Ved å trekke på urbane rytmer, funnede lyder og teksturerte atmosfærer inviterer han publikum inn i multisensoriske opplevelser som forener det fysiske og det digitale, og som fremmer nysgjerrighet og felles forståelse på tvers av ulike fellesskap. Målet hans er å vekke refleksjon rundt vårt forhold til lyd, og tilby nyskapende opplevelser som gir gjenklang i en verden i rask endring.

Tilgjengelighet

BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.

Bilder: 1–2) Sommeren 2023. Foto: BEK 3) to you they are birds, to me they are voices in the forest. Foto: Jin Kamaza 4) Cameron Graham. Foto: Carmen Gray 5) Mohammed Rowe. Foto: Leonidas Michelopoulos 6) Foto: Mariam Gviniashvili