Så jævla sanntid: Returning to Actuality
Publisert
I februar presenterte BEK Warning – the trail – turn left – turn right, en én-kvelds utstilling av arbeider som ble produsert under workshopen Returning to Actuality. I forbindelse med serien Så jævla sanntid, presenterer vi her en digital versjon av utstillingen på nett i perioden 27. mai – 7. juni.
Arbeider av:
Åsne Eldøy
Samuel Brzeski
Neal Cahoon
Gitte Sætre
Anne Marthe Dyvi
Åsne Eldøy: Kartleggeren / The Mapper. Diverse medier.
Installasjonen stod utstilt på BEK, og ble strømmet i sanntid på bek.no i perioden 27. mai – 7. juni. Arbeidet er en fortsettelse av hennes pågående prosjekt Grusregisteret (The Gravel Register), hvor hunser på naturlige og menneskeskapte grus-ressurser, hvordan de nasjonale geologiske ressursene er kartlagt og hvordan dette gir verdier til disse ressursene. Et sentralt fokus er hvordan dette er innskrevet i våre landskaper sammen med spørsmål rundt den politiske prioriteringen og relasjonen til våre bygde omgivelser. Installasjonen kan også ses ved å besøke våre lokaler i C. Sundsgt. 55 i Bergen.
Samuel Brzeski: Into Wanderer Lonely. HD video, 5 min.
Arbeidet er en assistert gjendiktning av det klassiske romantiske landskapsdiktet I Wandered Lonely as a Cloud av William Wordsworth. Diktet ble gjendiktet ved å bruke geolokasjons- og kartlegginsapplikasjonen what3words. Arbeidet kan ses på som et samtidig landskapsdikt over skiftende territorier og lingvistiske kompleksiteter.
Neal Cahoon: I am the dot (and the dot is me). HD video, 12 min.
Arbeidet er tenking gjennom bevegelse, vandring, lesing, reising, transport, overvåkning og vær. Den består av en lesning, animasjoner basert på GPS-data, dikt organisert over tilfeldigheter, musikk-samplinger og lydfragmenter. Den er laget ved hjelp av random.org og programmet RunParticles.
Gitte Sætre: Are You Ready? HD video, 6 min.
Gitte Sætre har funnet seg en ny følgesvenn i disse dager: en trepinne som besøker våre trøblete moderne tider fra de dype dalførene på Norges vestkyst. Videoen er en del av den nettbaserte TV-serien Are You Ready? som har premiere høsten 2020. Laget sammen med kunstner Frans Jacobi. HD video, 6 min.
Anne Marthe Dyvi: Triptyk / Trefold. HD video, 8 min.
Dyvi har utviklet en video som beskriver og artikulerer kjernen i spørsmålet om hva landskap er. Lydsporet er den eldste musikken som er skrevet ned, og som hun har omarbeidet digitalt.
Om workshopen Returning to Actuality
I workshopen undersøkte vi landskap som et diagram over strukturelle maktrelasjoner. Som et utgangspunkt fordypet vi oss i landskapsteorien Fukeiron, som japanske filmskapere tok opp i sine filmer på slutten av 1960-tallet. Dette var en kritikk av dokumentar- og representasjonspraksiser som filmskaperne mente var utilstrekkelige for å kunne adressere strukturelle maktrelasjoner. Sentralt i workshopen var også kritisk kartografi, praksiser rundt landskapsrepresentasjoner og diskusjoner rundt ikke-antroposentriske verdenssyn. Workshopen var utviklet av Åse Løvgren som er billedkunstner og prosjektutvikler ved BEK.
“Landscape is a way in which economic and political relations of domination and subjection manifest and become visible to the observing eyes.”
– Returning to actuality: fukeiron and the landscape film, av Yuriko Furuhata, 2007
Om kunstnerne
Åsne Eldøy arbeider med fotografi, installasjon og publikasjoner gjennom å observere, undersøke og konstruere. Prosjektene dreier seg rundt temaer som det å høre til og det å endre, som samspillet mellom mennesket og naturen. Dette kan sees gjennom perspektivet til landskaper, historie og byutvikling, som gir både poetiske og politiske arbeider. Eldøy er utdannet fra Kunstakademiet i Bergen med en bachelor i fotografi og en master i kunst, og hun har bakgrunn fra fotojournalistikk. aeldoy.com
Samuel Brzeski er en kunstner, skribent og researcher. Hans praksis er hovedsakelig tekstbasert, og omhandler kroppsligjøringen av forskjellige lesehandlinger, og relasjonen mellom lyd og skriving. Brzeski søker etter forskjellige måter en tekst kan ha en kropp, og bli kroppsliggjort. Dette gjør han ved å lage kollektive og kontrollerte erfaringer av lesning gjennom video og lydinstallasjoner, tidsbaserte vokal-performancer, øvelser i konseptuell skriving og performative workshops. Brzeski har nylig vist prosjekter ved Black Box (Oslo), Bergen Assembly, Galerie 207 (Praha), Lydgalleriet (Bergen) og Galleri Slakt (Bergen). I 2020 er han også gjesteforfatter ved Lydgalleriet. samuelbrzeski.com
Neal Cahoon er en forfatter og kurator fra Nord-Irland. Har har PhD fra Roehampton Universitet i London, der hans avhandling fokuserte på ambient lyd, lesehandlingen og John Cages tilfeldighetspoetikk. Nylig var Cahoon del av det kuratoriske teamet bak LIAF 2019 (Lofoten International Art Festival) og LIAF Tang Kongress. Han er også et medlem av Mustarinda Association i Finland.
Gitte Sætre’s praksis tar for seg aktuelle og relevante temaer som klimaforandringer, nyliberale ideologimønstre og kulturradikalisme. Hennes arbeider er karakterisert av vekten av vårt samtidige samfunn, men samtidig åpner de opp for humor og stille refleksjon. Sætre er en interdisiplinær kunstner som arbeider med dialogbasert kunst, performance, fotografi, video og lyd. Hennes arbeider er blitt vist blant annet ved Oslo Kunstforening; sideprogrammet til Kochi Biennale, India; Media Impact, Moscow; Artic Artforum, Arkhangelsk; Komunitas Salihara, Jakarta; Kongernes Lapidarium, Copenhagen; XX1 Gallery, Warsawa; Pristine Galerie, Mexico, the WhiteBox i New York, Kunsthall 3,14 i Bergen, Bergen Kunsthall, KODE, and Guramayne Kunstsenter i Addis Ababa. gittesatre.com
Anne Marthe Dyvi er en interdisiplinær kunstner utdannet og basert i Bergen, med master fra Kunst- og Designhøgskolen samme sted fra 2010. Dyvi har en spesiell interesse for teknologi og tid, menneskelig eksistens, overlevelse eller adferd, og arbeidene hennes er interdisiplinære, stedsspesifikke og prosessorienterte. Hun har stilt ut både nasjonalt og internasjonalt, og to av hennes videoer er kjøpt inn til samlingene til KODE og Stavanger kunstmuseum. Mellom 2010 og 2019 jobbet hun som kunstnerisk utvikler på BEK. Hun har vært en del av ressursgruppa i PNEK som utviklet Videokunstarkivet, et nasjonalt arkiv for videokunst i Norge på oppdrag for Norsk Kulturråd. annemarthedyvi.com
Om Så jævla sanntid
I 2020 er BEK 20 år, og gjennom året vil vi presentere en rekke ulike prosjekt – både nye som blir til og eldre som vi finner i arkivet. Først ut er Så jævla sanntid, som er en presentasjonsserie hvor BEK utforsker ulike digitale format. I tiden fremover vil vi med jevne mellomrom publisere digitale presentasjoner av kunstprosjekter på bek.no.
I denne annerledes hverdagen er mange av våre handlinger, interaksjoner og opplevelser flyttet til digitale plattformer. Mye skjer i sanntid – møter, konserter, undervisning, spilling, utstillingsbesøk, foredrag og så videre. Sanntid, eller «real-time», er den faktiske tiden en prosess eller hending går for seg. I år 2000 var kraftig og stabilt internett, samt gratis hosting for kunstneres nettsider, viktige argument for at BEK ble til. Disse tjenestene muliggjorde helt nye former for samarbeid, som kunne foregå i sanntid over internett. I 2000 arrangerte BEK workshopen «Så jævla sanntid», hvor sanntids videoprosessering ble utforsket og kulminerte i en live, sanntids videojam. Den gang spilte tittelen på at alt skulle være «så jævla sanntid» – sanntid var den nye hypen. Akkurat nå ønsker kanskje mange av oss litt mer av den fysiske virkeligheten, enn den i «så jævla sanntid» over nettet. Vi ser frem til å presentere kunst- og teknologiprosjekter fra BEK digitalt fremover, og gleder oss enormt til vi ses IRL igjen!
Og apropos hosting- og strømmetjenester i disse dager: Visste du at den aller første Vimeo-serveren stod på BEK?
/55\ Så Jævla Sanntid
En ukes workshop med fokus på tekniske og kunstnerisk/kreative aspekter ved programvaren «Nato» for sanntids videoprosessering. Ledet av Hans Christian Gilje. Workshopen kulminerte i en helaftens videojam på Det Akademiske Kvarter.
– fra BEKs årsrapport 2000
Plakatdesign av Luke Drozd.