Arrangement

Resonans på Ultima

Henie Onstad Kunstsenter, Ultimafestivalen 14.09.2019 15.09.2019

Publisert

Gunhild Mathea Olaussen og Roar Sletteland har i flere perioder arbeidet i BEKs elektronikkrom for å utvikle og bygge elektroniske deler til Resonans. Resonans er et nytt verk av kunstner og scenograf Olaussen, som vises som en installasjon og et utvidet instrument spilt av en rekke utøvere i løpet av Ultimafestivalens åpningshelg.

Resonans er et sensordrevet instrument som aktiveres ved at publikum beveger seg inni det. Installasjonen består av en sirkel av vibrerende høytalermembraner i kobber, med en kjerne av sensoraktiverte vertikale strenger. Til sammen utgjør disse et taktilt rom der spillet mellom resonans, luft og lydbølger gjør det mulig å aktivt ta del i en sonisk opplevelse.

Installasjonen kan oppleves lørdag og søndag i museets åpningstid. Én eller flere utøvere vil fremføre en performance i sammenheng med installasjonen. Besøkende kan komme og gå som de vil.

Performance
13.30 – 13.50
14.30 – 14.50
15.30 – 15.50
16.30 – 16.50

Gunhild Mathea Olaussen – konsept og installasjon
Kristine Tjøgersen – klarinett
Jan Martin Smørdal – gitar
Magnus Myhr – dans
Bernt Isak Wærstad – lyd
Roar Sletteland, Jonas Barsten og Bernt Isak Wærstad – teknikk
Rickard Engström Thimgren – snekker

I samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter. Støttet av Notam og Bitraf.
(Portrettfoto: Tale Hendnes)

Ultimafestivalen


Gunhild Mathea Olaussen

Gunhild Mathea Olaussen er en tverrfaglig kunstner med spesialisering innen scenografi og lydkunst. Hennes nylige arbeid utforsker somatisk persepsjon gjennom lydlandskap, der rom, materiale, kropp og tid blir behandlet som like deler av komposisjonen. Arbeidet hennes er drevet av hennes interesse for taktilitet, legemlig erfaring og dramaturgisk sosiologi. Hun er for tiden stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges Teaterhøgskole med prosjektet Responsive Space.

Olaussens mangfoldige arbeider innen scenografi, musikk og installasjoner har blitt stilt ut i gallerier, offentlig rom og på arenaer for teater, dans og musikk i Norge, Europa, Asia og USA de siste ti årene. Arbeidene inkluderer soloarbeid, selvinitierte prosjekter, kuratert og bestilt arbeid, og samarbeid med en rekke kunstnere. Hun samarbeider blant annet med Ingvild Langgård om det musikalske prosjektet Phaedra som har fått gode anmeldelser i publikasjoner som The Wire and Uncut, og Fiksdal/Langgård/Becker på den prisbelønte danseforestillingen Night Tripper (2012), som har turnert Europa og USA de siste fem årene.

Olaussen har en BA i estetikk og kunst fra Universitetet i Oslo, og en BA i scenografi fra Den norske filmskolen/Kunst- og designhøgskolen i Oslo. Hun har også studert teaterdesign ved Rose Bruford College (London) og Romerike folkehøgskole i Norge. I 2012 ble hun tildelt den norske statens arbeidsstipend for unge kunstnere, og har senere sittet i juryen for samme tilskudd. Olaussen er for tiden medlem av styret for Produksjonsnettverk for elektronisk kunst (PNEK), og var fra 2016 – 2018 en del av styret for Norske scenografer (Nsc).

Gunhild Mathea Olaussen