Arrangement

Post-sannhet lydkunst – en samtale mellom Siri Austeen og Espen Sommer Eide

BEK 25.01.2019 14.0025.01.2019 16.00

Publisert

Siri Austeen og Espen Sommer Eide har i sine kunstneriske praksiser på ulike måter forholdt seg til lydopptak eller «feltopptak» – et begrep som kanskje feilaktig gir inntrykk av at lyden må hentes på eksotiske og farlige steder. BEK har invitert de til en samtale hvor de presenterer ulike prosjekter de har tatt del i og diskuterer eksempler på hvordan de har tilnærmet seg feltopptaket som kunstnerisk strategi.

Austeen og Eide er deltakere i prosjektet Reality-based audio workshop som bl.a. besøkte Mongstad olje-raffineri og CO2 fangst anlegg i høst. Lydmaterialet fra Mongstad skal nå bli en helaftens spillefilm (uten bilde) som vil ha premiere på Borealis festivalen i mars 2019. Spørsmål om slike opptak fra virkeligheten kan ha en etisk eller politisk kraft i dag, i en post-sannhet æra, vil blir et gjennomgående tema i diskusjonen. Men også hvordan ulike måter å behandle lyden på kan forvandle den til musique concrète og andre mer poetisk/musikalske former. Samtalen avsluttes med improvisasjon/performance med lydmateriale fra kunstnernes rikholdige arkiv.

Om Siri Austeen

Siri Austeen (f. 1961) bor og jobber i Oslo. Austeens kunstneriske praksis innebærer utforskning av lyd som medium og fenomen. Hun har lenge vært opptatt av forbindelser mellom lyd, sted og identitet og gjennom dette fattet interesse for det å lytte, som kunstnerisk praksis og som en måte å være i verden på. Lyd og lytting er forbundet med tid som passerer, til hvordan tid tilbringes og dermed også hvordan liv leves. Austeen arbeider med stedsrelaterte lydinstallasjoner, performance, musikk, lyd til film og offentlige oppdrag. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim 1981- 85.

Mer om Siri Austeen her.

Om Espen Sommer Eide

Espen Sommer Eide er en kunstner og komponist bosatt i Bergen. Ved å benytte seg av musikk og lyd som utgangspunkt, utforsker han ulike fenomener, alt fra det lingvistiske til det sansebiologiske. Ofte resulterer dette i langvarige engasjement i spesifikke steder eller kulturer. I tillegg til installasjoner og performanser, har han gjennom musikkprosjektene Alog og Phonophani vært en fremtredende representant for eksperimentell elektronisk musikk i Norge, med en rekke utgivelser på plateselskap som Rune Grammofon og Hubro.

Verkene hans har vært utstilt og fremført på steder som Manifesta-biennalen, Bergen Kunsthall, Ultima, Borealis, Henie Onstad kunstsenter, Stedelijk Museum, Sonic Acts, Mutek, GRM, Performa Festival m.fl. Eide har også bidratt til en rekke verk som en del av kunstkollektivet Verdensteatret.

Mer om Espen Sommer Eide her.