Listening: Maia Urstad
Publisert
_- Jeg er fascinert av det usynlige univers av informasjon som
sirkulerer i vårt globale telekommunikasjonssystem; fra radiostøy,
morse og fragmenter av radiokanaler fra hele verden, til bredbånd, telefonsignal og digitale radio/tv-overføringer – en konstant strøm av nyheter, børsnoteringer, indekser, tall, religion – usynlige bølger av stemmer og støy som gjennomstrømmer oss uten at vi på noen måte får fatt i annet enn resultatet – som at mobilen ringer eller at internettsider popper opp på dataskjermen._
Maia Urstad arbeider i krysningsfeltet auditiv–visuell kunst, hovedsaklig med lydinstallasjoner og stedsrelaterte konsertforestillinger. Utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, og har også bakgrunn fra rock, blant annet som medlem av ska/new-wavegruppen ”Program 81”, med 4 plateutgivelser og diverse turnevirksomhet. På midten av 80-tallet begynte Urstad å eksperimentere med bruk av lyd som kunstnerisk medium, og har siden 1987 vært en aktiv bidragsyter på den norske og internasjonale samtidskunstscenen med utallige lydbaserte solo- og samarbeids-prosjekter. Hun er del av den internasjonale gruppen freq_out, initiert av Carl Michael von Hausswolff, og er også medlem av Lydgalleriet i Bergen. Urstad publiseres på Touch Music, London.
Mer informasjon:
—-
About Listening to Donald Judd
Sound is becoming an integrated part of contemporary artistic practices. Artists working with sound are relating to and crossing the boundaries between contemporary fine arts, sound art, sound in the arts, contemporary music, popular music, experimental music, electronic music and more, all with their particular and interweaving histories and discourses.
This course will encourage an increased awareness and appreciation of the different perspectives, when listening to sound and music as well as through the development of a language for discussing sound and music.
We will meet for 1-2 hours at regular intervals (approx. every 2-3 weeks) to listen to, discuss and analyze a selection of works spanning the history of sound art as well as contemporary and popular music, combined with collective readings of selected relevant texts.
The course is a collaboration between BEK and Bergen National Academy of the Arts.