Symposiet

Lesia Vasylchenko: Chronosphere – et performativ foredrag

Publisert

I samarbeid med Ørjan Amundsen
Tid: 18.november, 18:15 CET
Sted: Østre, Østre Skostredet 3
Språk: Engelsk
Foredraget strømmes live på vimeo.com/bekdotno

Forventninger produserer i dag en tidsforståelse som både er rettet mot det nåværende øyeblikket og en udefinert framtid. Langsomhet er for noen samfunn et privilegium, mens for andre kan det være livsfarlig; å forstyrre synkronisitet (samtidighet) kan være å yte motstand, men kan også være en voldelig handling.

Med fokus på teknologisk produksjon av tidsoppfatninger, vil Lesia Vasylchenko i dette foredraget introdusere begrepet «Kronosfæren» (Chronosphere). Med utgangspunkt i satelittdatas rolle i den pågående krigen i Ukraina, vil foredraget fokusere på hvordan bilder opererer når selve tiden gjøres til et våpen, og hvordan dette bidrar til å konstruere ulike tidsmessige skalaer i stadig nye kronostrukturer (chronostructures) på og rundt planeten vår.

Fra oppdateringer av satellittdata hvert zeptosekund som benyttes til å observere planeten 24/7, til økologiske traumer forårsaket av krig på en skala av dyptid (deep time), utforsker kronosfære-begrepet sammenkoblingene mellom menneskelig politikk og kultur; naturlige miljøer og kunstig intelligens; synkronisering av mikro- og makroskalaer; mellom det å se og det å sanse tid med utgangspunkt i det fotografiske bildet.

Hvordan opererer kronosfæren? Hvordan snakke om tid som en skalaenhet? Hvordan brukes den til å forme planetariske infrastrukturer, politikk, samfunn og historie? Hva er rollen til bildet som et uttrykk for tid i verdens nåværende tilstand?

I «Chronosphere», vil Vasylchenko reflektere rundt sine arbeider ved hjelp av en spekulativ terminologi rundt «tachyoniske data» (fra ordet tachyon: en hypotetisk partikkel som reiser raskere enn lys). Tachyoniske data er informasjon som kan forutsies teknologisk, som er hentet ut ved hjelp av mønstergjenkjenning og dens representasjon. Denne formen for informasjon er en dokumentasjon av en fremtidig hendelse, som inneholder både informasjon fra en retrospektiv fortid og en potensiell fremtid.

Lesia Vasylchenkos «Chronosphere» er en del av en pågående kunstnerisk forskning på bilders operasjonelle funksjon og hvordan databehandling genererer tidsoppfattelser. Det performative foredraget vil bestå av en videopresentasjon med opplesning og en lydperformance, produsert i samarbeid med kunstneren og musikeren Ørjan Amundsen.

Lesia Vasylchenko

Lesia Vasylchenko (født i Kyiv, Ukraina) jobber på tvers av en rekke medier, inkludert video, fotografi og installasjon. I sin forskningsbaserte praksis ser Vasylchenko på møter mellom visuelle kulturer, medieteknologier og kronopolitikk. Hun er medkurator for det kunstnerdrevne galleriet Podium og grunnlegger av STRUKTURA. Time, et tverrfaglig initiativ for forskning og praksis innenfor rammen av visuell kunst, mediearkeologi, litteratur og filosofi. Hun har en grad i journalistikk fra Taras Shevchenko National University of Kyiv og fra Kunstakademiet i Oslo (KHiO). Vasylchenkos arbeider er nylig blitt vist ved Munchmuseet og Henie Onstad Kunstsenter samlingen av Samtidsmuseet Kiasma i Helsingfors, Finland.

Ørjan Amundsen

Ørjan Amundsen er en Oslo-basert billedkunstner og musiker. Hans praksis tar hovedsakelig i bruk video, tekst og musikk, der appropriasjon er sentral i hans kunstneriske metode. I sine arbeider undersøker han hvordan digitale media, informasjonsteknologi og montasjeteknikker former vår forståelse og forestilling om virkelighet. Amundsen har stilt ut og vist videoer ved Kunstnernes Hus Kino,Oslo; Coast Contemporary, Trondheim; Arctic Moving Image & Film Festival, Harstad; Whitechapel Gallery, London og hadde nylig en separatutstilling ved Bergen Kunsthall. 

Klikk her for å gå tilbake til det detaljerte symposieprogrammet.

Bilder: 1) Tachyoness, 2022. Gjengitt med kunstnerens tillatelse. 2) Sensing The Near Real Time, 2023, Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Nabeeh Samaan. 3) Mourning For The Future, 2023. Foto: Øystein Thorvaldsen 4) About The Ruins, 2022, Kunstnernes Hus. Foto: Istvan Virag. 5) Lesia Vasylchenko