Kulturnatt på BEK: Electrical Gaza av Nashashibi og The Carrier av Benammar
Publisert
BEK inviterer inn til Kulturnatt i våre prosjektrom, med visninger av filmen Electrical Gaza av Rosalind Nashashibi og videoverket The Carrier av Hanan Benammar.
Begge verkene vises i en loop fra 18:15 til 22:00.
Gratis inngang og åpent for alle.
Rosalind Nashashibi: Electrical Gaza (2015)
Varighet: 17 minutter, 53 sekunder
I Electrical Gaza kombinerer Rosalind Nashashibi opptakene sine fra Gaza, og hennes faste selskap av sjåfører, en fikser og en oversetter, med animerte scener. Hun presenterer Gaza som i en transe; isolert, låst i tiden, nærmest utilgjengelig og svært ladet. Gaza vises frem slik hun opplevde det i den stille perioden før det israelske bombeangrepet sommeren 2014. Nashashibi reiste til Gaza sammen med produsent Kate Parker og filmfotograf Emma Dalesman.
Rosalind Nashashibi er en London-basert filmskaper og maler med palestinske og nord-irske aner. Filmene hennes bruker både dokumentariske og spekulative språk, hvor observasjoner fra hennes eget liv og verden rundt henne smeltes sammen med malerier, fiktive eller sci-fi-elementer; ofte for å foreslå nye modeller for å leve sammen.
Nashashibi har vist arbeid i Documenta 14, Manifesta 7, Nordic Triennial og Sharjah X. Hun ble nominert til Turner-prisen i 2017 og vant Beck’s Futures-prisen i 2003. Hun representerte Skottland i den 52. Venezia-biennalen. Hennes siste separatutstillinger inkluderer Vienna Secession, CAAC Seville, Chicago Art Institute og Kunstinstuut Melly, Rotterdam. Hun var artist-in-residence ved National Gallery frem til 2020.
Hanan Benammar: The Carrier (2020)
Varighet: 17 minutter, 22 sekunder
For oss som bor i urbane strøk, blir duer ofte beskrevet som «flygende rotter». Men å avle duer er fortsatt en populær aktivitet i Europa, og som er enda mer utbredt i Midtøsten. I The Carrier, der en duekleiv på Askøy observeres med spionkamera, fortelles det historier hvor duer er protagonister, og blant annet hvor brevduer benyttes av palestinere i kampen mot det høyteknologiske israelske militæret.
Verket var bestilt av BEK i 2020 til utstillingen «Den latente byen», kuratert av Åse Løvgren.
Hanan Benammar er en algerisk/fransk kunstner basert i Oslo, som jobber konseptuelt i feltet mellom geopolitiske, miljømessige og sosiale forhold. Hun organiserer og kuraterer også kunstprosjekter som en del av sin kunstneriske praksis. Benammar er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Dutch Art Institute i Nederland. Hun har en bred visningspraksis innen scene- og billedkunst, sist på Kunsthal Charlottenborg (København), Radikal Unsichtbar (Hamburg), Edge of Wrong (Cape Town), Le Cube (Rabat), Black Box teater (Oslo), BEK – Bergen Centre for Electronic Arts (Bergen), Ultima Contemporary Music Festival (Oslo), Bildmuseet (Umeå) and The Golden Bridge (Reykjavík).
Tilgjengelighet
BEKs lokaler er dessverre ikke tilgjengelige for rullestolbrukere. Send oss en e-post på bek@bek.no om du bruker rullestol, så vil vi gjøre vårt beste for å finne en løsning som ivaretar dine behov. Våre toaletter er for alle kjønn. Servicehunder er velkomne i våre lokaler. Det er også mulighet for å trekke seg tilbake om man trenger å ha det stille.
Image: Rosalind Nashashibi, Electrical Gaza (2015), video still.