Kunngjøring

GumGun er her!

gumgungame.com 30.11.2018 30.11.2018

Publisert

Fredag 30. november lanseres GumGun! GumGun er et sinnsykt tilfredsstillende 2D-skytespill for iOS og Android. Det har veldig enkle kontroller, og kan spilles med en hånd. GumGun er laget av Stian Remvik, som gjør programmering og utvikler programvare på frilansbasis for BEK.


Følg med på gumgungame.com for å laste ned spillet. Fra nettsiden:

GumGun, som er helten i spillet, skyter så lenge du beveger deg. Du samler tyggis som øker kraften i skuddene. Kraften blir svakere så lenge du skyter. Det blir dermed en fin dynamikk mellom svake og kraftige skudd. Du vil også finne tyggisboblebomber som blåses opp og fyres av automatisk. «Combos» du får ved å ta ut flere fiender samtidig med bombene, vil være med å øke «multiplieren». Multiplieren er en tallverdi som ganges med poengene du får. Bevegelsesmønsteret til fiendene er unikt for hvert spill, så ingen økter vil være like. Ved siden av opplagte titler som Geometry Wars, Space Invaders og Galaga, kan Tetris trekkes frem som en viktig inspirasjon. Ikke hovedmekanikken, men måten vanskelighetsgraden økes ved hjelp av hastighet. I enkelte lignende type spill fylles ofte skjermen med farlige kuler fra fiender. I GumGun er det hastigheten på kulene som øker, så du må reagere raskt og komme deg unna istedenfor å navigere en trang og overfyllt skjerm. GumGun er designet for å være lett å plukke opp for alle. Enkle kontroller og en myk start gjør det inviterende for alle aldere og ferdighetsnivå.

Om GumGun og Stian Remvik
På Stian Remviks bachelor i design og visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Bergen (nå KMD) ble han interessert i visualisering av lyd. Han begynte å eksperimentere med programvaren Cyclig ’74 Max. Max er et verktøy for å lage kreative prosjekter innen lyd og bilde ved å koble sammen bokser med «ledninger» på skjermen. Når han lette etter plasser å lære mer om Max, oppdaget han BEK, Bergen senter for elektronisk kunst. BEK ble en god ressurs for Stian hvor han kunne lære mer om programmering og kunst. Mesteparten av utviklingen av GumGun har han gjort på BEK. Men før han startet på spillet, laget han animasjoner i Max. En dag dillet han med et verktøy for å lage brukergrensesnitt på iOS som kunne styre Max. Plutselig hadde han laget et lite spill. Spillet kjørte faktisk på en datamaskin mens mobilen var koblet til gjennom nettverk og bare var et grensesnitt for å styre. Han innså at han hadde laget et spill, og ville gjøre det bedre. Max var opplagt ikke det riktige verktøyet for å fortsette utviklingen, så han så etter alternativer. Han kunne ikke programmere skikkelig, så han landet på Gamesalad. Han fortsatte å lære om spilldesign og kodelogikk. Han likte også å lage animasjoner i Max, men Max er ikke spesielt godt egnet til det heller, så han begynte til slutt å lære seg C++ gjennom rammeverket openFrameworks. Han gjorde andre typer apputvikling samtidig og ble etterhvert mer kompetent og fant svakheter ved å bruke Gamesalad også, så han startet å bruke Cocos2D-X og C++ til spillutvikling. Siden han måtte lære seg både spilldesign og programmering, brukte han flere år på å forme spillet. Han prøvde også å gjøre grafikken selv, men etter et par år innså han sine svakheter og kontaktet en gammel venn. «The Gum Team» ble startet i 2017 da han gikk sammen med Tore Holmem for å få hjelp med det visuelle. Gjennom Stians engasjement i BEK, møtte han Thorolf Thuestad som er en kunstner og lyddesigner. Thorolf ble med omtrent samtidig som Tore. Tore Holmem bor i Ålesund, som også er hjembyen til Remvik. Thorolf ble veldig opptatt med sin fulltidsjobb, så vi kontaktet Jørn Lavoll for å bistå med lyddesign og musikk. Lavoll, Thuestad og Remvik bor alle i Bergen.