Data Ornamentalism, Decay of the Digital – en digital workshop med Ibiye Camp
Publisert
Hvordan oppstår digitalt forfall, og kan vi utfordre digital kolonialisme og sikre erstatning for dataene til et objekt?
Arkitekter og designere kan kontrollere digitale objekter. De bruker verktøy for å duplisere, snu og plassere digitale gjenstander i ethvert ønsket miljø. Det digitale objektet eller materien lagres deretter på en harddisk, satt på vent mens tiden går. Det digitale objektet er kontrollert av designeren, som kartlegger og setter preferanser for dets økologi.
Nylig har flere museer i Europa uttalt at de er opptatt av å legge til rette for at historiske, afrikanske gjenstander stjålet i gamle kolonier blir returnert. 3D-skanninger er foreslått som en erstatning for gjenstandene, og mange open source-nettsteder leverer digitale 3D-modeller og skanninger av de plyndrede objektene. Skanningene av Benin-bronsene sirkulerer på nettet og er dermed tilgjengelige for å bli duplisert og bevart for institusjonell bruk, nesten som en digital slave.
Workshopen «Data Ornamentalism» er et tilbud, en undersøkelse i hva det innebærer å avkolonisere data. Vi vil utforske metoden for å dekomponere digitale filer, ved hjelp av skanning og Point Cloud Visualizer. «Data Ornamentalism» forestiller seg økologien til digital materie, og hva som er implikasjonene av et digitalt liv som har utviklet seg utenfor menneskelig kontroll.
Deltakerne vil bli bedt om å ta med en bevart gjenstand til workshopen. Sammen vil vi diskutere livssyklusen til dette objektet, etterfulgt av en introduksjon til skanning og analyse. Ved å bruke Blender, en animasjons- og modelleringsprogramvare, vil objektet bli omdannet til partikler slik at deltakerne kan forestille seg hvordan objektet forfaller. Sammen vil vi diskutere hvordan vi kan tilby en erstatning for gjenstander som er blitt bevart og ornamentalisert digitalt.
Tid: 11. og 12. oktober, kl 10:00-15:00 (pause 12:00-13:00)
Deltakelse: Workshopen foregår på nett, og er åpen for deltakere fra hele verden. Workshopen blir holdt på engelsk. Du trenger en mobil/kamera, laptop/pc og gratisprogrammet Blender (Point Cloud Visualizer).
Påmelding: Send en e-post til ase@bek.no innen 4. oktober for å melde deg på workshopen. Workshopen er gratis, med bindende påmelding og begrenset antall plasser.
IBIYE CAMP
Ibiye Camp er en kunstner som arbeider med teknologi, handel og materiale innen den afrikanske diasporaen. Camp bruker arkitektoniske verktøy for å skape lyd og video, ledsaget av utvidet virkelighet og 3D-objekter. Arbeidene hennes belyser bias og konflikter som er iboende i teknologi og postkoloniale subjekter. Camp var med å grunnlegge det tverrfaglige designkollektivet Xcessive Aesthetics, som utforsker data gjennom omsluttende teknologier og installasjoner i offentlige rom. Xcessive Aesthetics startet bachelorstudiet Digital-Native på designakademiet i Eindhoven.
THE ONLY LASTING TRUTH IS CHANGE
Workshopen er en del av The Only Lasting Truth is Change, et utvidet symposium som undersøker framtidige rammeverk for kunst, teknologi, natur og makt. Årets symposium finner sted i Bergen og på nett 16.–19. november 2023, med satellitt-arrangement gjennom høsten. Klikk her for det detaljerte symposieprogrammet.
Symposiet er organisert av BEK, med støtte fra Norsk kulturråd, Fritt Ord, Bergen kommune, KORO, Bergesenstiftelsen, og i samarbeid med Ekko, Østre og Statsforvalteren i Vestland. Det er en del av New Perspectives for Action – et prosjekt av Re-Imagine Europe, medfinansiert av EU.