ComputerMusic4Kids på Avgarde.
Publisert
http://computermusic4kids.marieke.nu
I de senere årene har spill vokst frem som et nytt kulturelt uttrykk. Påvirkningen fra videospill er så gjennomgripende at dataspillfigurer, slik som Lara Croft i Tomb Raider, har blitt kulturelle ikoner. Spill som Pong, Tetris og Space invaders, som ble skapt for eldre spillkonsoller er fremdeles like populære og kan ses som symboler på moderne kultur.
Barn som spiller spill i dag er stort sett uvitende om historien til tv-spill. ComputerMusic4Kids ønsker å gi barn mellom 6 og 16 år en inntroduksjon og oversikt over denne historien. Deltakerne kan navigere gjennom et visuelt bibliotek, som inneholder de viktigste spillkonsoller utviklet mellom 1972 og 1995.
Foruten å inneholde informasjon om konsollene i form av en kort videosnutt, fokuserer installasjonen i hovedsak på de lydene som kan produseres med disse maskinene. Barna lager musikk ved hjelp av lydeksempler fra disse spillkonsoller, ved hjelp av knapper og en interaktiv styremekanisme.
Dette består av en spesialbygget sequencer med knapper som er koblet til det man ser på skjermen. Dette gir barna en detaljert forståelse av grunnleggende lydbehandling og en leken innføring i historien til lyd i spill.
Prosjektet er utviklet i samarbeid med BEK i perioden 2008-2009. Prosjektet er støttet av Bergen kommune og Norsk Art Council.
Marieke Verbiesen har en MFA i Interactive Media Environments, fra Universitetet i Groningen i Nederland i 2003, og har siden jobbet innen elektronisk kunst og interaksjonsdesign. Ofte dreier hennes arbeid seg om kreativ utnyttelse av eldre spill og spillkonsoller, og utforsker estetikken i disses begrensninger.
Marieke står også bak “Micromusic Events”: http://micro.bek.no i Norge og Nederland. Micromusic et fellesskap som organiserer liveeventer, foredrag, workshops og utstillinger basert på kunst laget med spillkonsoller, samt fungerer som et internett-plateselskap for musikk laget med gameboys og andre konsoller.
Hun har en deltidsstilling som systemansvarlig ved BEK og jobber som lærer for digitale medier ved Kunsthøgskolen i Bergen (KHIB) og Kunstakademiet i Trondheim (KIT).