Arrangement

Borealis, Utmark og Notations Project

Landmark 07.03.2013 21.0008.03.2013 03.00

Publisert

Escatology, et nytt stort lydarbeid for Borealis, utforsker avslutninger – slutten av landet hvor vi tar båt fra, slutten av all radiokontakt der hvit støy fyller mottakeren, slutten av individuelle lyder hvor ekkoet forsvinner ut i den bergenske atmosfære, alt fra lyden av Hurtigrutas båthorn som spretter mellom fjellene, til et ti sekunder langt ekko i en hule under fjellet.

Teksten – på norsk og engelsk – skrevet og fremført av Peter Blegvad, utforsker også de historiske doktrinene rundt Slutten.

Nye, hjemmelagde elektroniske instrumenter og gamle båndopptakere gjengir lyder hentet fra utendørs lydopptak. Fremføringen er akkompagnert av Jeremy Welshs meditative video om avreisen fra Englands østkyst ut mot Nordsjøen. Dette er et kontemplativt verk som engasjerer.

Borealis’ 2013 Notations er inspirert av Theresa Sauers bok fra 2008, Notations 21 – en fantastisk samling med banebrytende klassikere og nylig skapte grafiske partiturer. Inspirert av John Cages Notations-utgivelse fra 1969, utforsker Notations 21 en utvidet musikalsk notasjon som spenner fra nye tilnærmingsmåter via konvensjonell notelinjenotasjon til partiturer som benytter skriftlige, verbale instruksjoner, farger, fotografi, kollasjer og andre former for visuelle uttrykk.

Med dette i bakhodet, er personer fra ulike disipliner samlet for å samarbeide om å skape og fremføre nye musikkpartiturer ved ulike arrangement på festivalen. For Utmarks arrangement på Landmark har Andrea Spreafico utviklet et grafisk partitur, Catholic complex system for the end of the XX century, som altså fremføres av Langham Research Center.

“More info”: http://www.borealisfestival.no/events/borealis-festivalprogram/borealis-utmark/