Benjamin Thigpen utforsker lyd på BEK i januar
Publisert
Den Paris-baserte elektroakustiske komponisten og utøveren Benjamin Thigpen har arbeidsopphold i lydstudio og prosjektrom på BEK 10.–22. januar 2022 for å jobbe med sine egenutviklede instrumenter.
Gjenstander som kniver, ildfaste former, binders og sager dukker ofte opp i Thigpens instrumenter, som er bygd rundt piezo-kontaktmikrofoner, induksjonsspoler brukt som magnetiske feltmikrofoner, små transdusere for mekanisk feedback, større spoler for elektromagnetisk feedback, ulike gjenstander som settes inn i feedbackkjeden eller på andre måter aktiverer mikrofonene, og digital signalbehandling ved hjelp av Max.
«Målet mitt er å bare spille, fordype meg i lydene, utforske og ta opp. Jeg kommer ikke til å jobbe med et mål om liveopptreden – som er det jeg utviklet disse instrumentene for og alltid har brukt dem til – men snarere å gå dypest mulig inn i lydene instrumentene kan frambringe og gjøre opptak til elektroakustiske komposisjoner», sier Thigpen om arbeidsoppholdet på BEK.
Første versjon av Thigpens instrumenter ble utviklet på USF Verftet i 2014, og først presentert i konsertformat på Landmark av nyMusikk Bergen.
BENJAMIN THIGPEN
Benjamin Thigpen komponerer elektroakustisk musikk, og har gjort flere bestillingsverk for Groupe de Recherches Musicales i Paris med CD-utgivelser på Sub Rosa (divide by zero), empreintes DIGITALes (flux) og EMF Media (human for scale). Han framfører også live elektroakustisk musikk i ulike konstellasjoner, hovedsakelig med Jean-François Laporte i duoen Rust. Som utøver bruker Thigpen oftest oppfunnede instrumenter bygd omkring piezo-mikrofoner, induksjonsspoler, transdusere, akustisk og elektromagnetisk kortdistansefeedback, ulike objekter og digital signalbehandling i Max. Thigpen foreleser ved Conservatoire Royale de Mons i Belgia. Se også Benjamin Thigpen – biografi på electrocd / Benjamin Thigpen på soundcloud.
Foto: Ilya Privezentsev