Utvikling

Arbeidsresidency: Gisle Martens Meyer

BEK 17.06.2019 19.06.2019

Publisert

På en landsomfattende kinoturné med den norske stumfilmklassikeren Brudeferden i Hardanger (1926) skal UgressKrakow9 grader nordNasra Ali Omar og Annlaug Børsheim redefinere nasjonalromantikken: Hva er det å være “norsk” i 2020? Dette blir et storslagent nytt musikkverk fremført av et vestlandsk superband, bestilt av Cinemateket USF, med premiere på BIFF og Vill Vill Vest i september 2019. I BEKs lydstudio skal Gisle Martens Meyer (Ugress) sammen med musikerne gjøre opptak, som han senere skal komponere det nye musikkverket utifra.

Brudeferden i Hardanger er et storslått filmverk fra 1926 av Rasmus Breistein, som startet en nasjonalromantisk glansperiode i norsk film. Brudeferd og bunad er riktignok vesentlige elementer i filmen, men den tar i store trekk også for seg hverdagen til bygdefolk i en periode da utvandring, utvikling og urbanisering redefinerte norsk kultur. Maleriet Brudeferd i Hardanger av Tidemand og Gude fra 1848 har også vært med på å definere vår nasjonale kultur. “Norskhet” er i stadig utvikling; gjennom migrasjon, globalisering, åpne landegrenser med Europa, og en digital, verdensomspennende kultur. Vi eksisterer mer som komplekse individer i en global, mediert virkelighet, enn som stedbundne etniske vesener.

Hva er det å være “norsk” i dag, og hva er “norsk musikk” nå? Dette undersøkes ved å bygge et levende musikkverk, som redefinerer “nasjonalromantikken” gjennom å sette sammen et ensemble artister fra ulike bakgrunner. Artistene både kontrasterer og komplementerer vår kulturarv, de er alle representative for norsk musikk i 2018, og i likhet med filmen og maleriet har de en tung forankring på Vestlandet.

Les mer om prosjektet på Gisle Martens Meyers hjemmeside her.

Bildet over er fra filmen Brudeferden i Hardanger.

Om Ugress (Gisle Martens Meyer)

Ugress (Gisle Martens Meyer) er en bergensk komponist og artist, som har vunnet internasjonale priser for sine arbeider innen musikk og ny media innen det europeiske samtidskunst-feltet. Martens Meyer var nominert til Amanda for filmmusikken til Pushwagner, Spellemannsprisen for beste nykommer med Ugress, og har tidligere gjort ny musikk til tre stumfilmer. Han har også gjort flere verk med tett knytning til Vestlandet: Verk basert på Vestlands-artistene Enslaved, Real Ones og Harald Sæverud for Festspillene i Bergen, basert på ferger og traktorer for Bygdalarm, Hardangerfjorden for Grunnlovsjubileet, og gjort store verks-produksjoner med BIT 20 Ensemble, Harmonien, Carte Blanche og BIT Teatergarasjen.