Arbeidsopphold: Marina Dessau
Publisert
Performancekunstner Marina Dessau er i arbeidsopphold på BEK, der hun jobber med prosjektet “Variations of a Separation No.1: Forced Feelback”.
Med “Forced Feelback” spør Dessau: Hvilke veier tar de mellommenneskelige forbindelsene, og hva består de i? Hvilket avtrykk etterlater en fysisk fraværende person i en annen når de er ufrivillig atskilt fra hverandre av sterke krefter? Hva tar plassen til den fysisk fraværende personen? Eller essensen av en situasjon vi lengter etter å gjenoppleve, som lukten av jord etter at det har regnet eller duften av appelsiner? Hvordan kommuniserer vi når vi ikke kan snakke fritt? Med undertrykkelse, med begynnelsen av en krig, vender noe forstummet og målløst tilbake. Når man er tvunget til å snakke i gåter når man søker å bli hørt, mener Dessau at “språket under språket” – det noen vil kalle kroppsspråk – blir stadig viktigere som del av folks forsøk på å kommunisere i en tid der det å snakke åpent med hverandre kan være farlig.
I dette prosjektet interagerer Dessau digitalt med to utøvere (Luciana Arcuri, Sara Spennemann) i Berlin som går med “haptic sound jackets” – spesialkonstruerte jakker utviklet av kunstneren. Dessau sitter ved en skjerm og veksler mellom å surfe på nett og ha samtaler med andre der hun ikke snakker fritt. Mens hun utsetter seg for materiale som skaper en emosjonell respons, blir følelsene hennes – gjennom programvare for å gjenkjenne følelser i ansiktsmimikk – konvertert til lyd og taktile sanseinntrykk fra høyttalerne som er bygd inn i utøvernes jakker. Datasettene har sitt utspring i biblioteket til FER, et prosjekt basert på åpen kildekode. Hver “målbare” følelse blir tildelt en spesifikk lyd, mens intensiteten i ansiktsuttrykket avgjør volumet på lyden.
Utøverne vil improvisere bevegelser basert på “Viewpoints”, en teknikk for fysisk improvisasjon som legger vekt på observasjon og bevegelse framfor karakterenes psykologi; bevegelsene trigges av karakteren til og styrken på signalene de får gjennom jakkene. Bevegelsene blir tatt opp som materiale og oversatt tilbake til lyd gjennom motion capture basert på kunstig intelligens – før Dessau selv tar imot denne lyden i neste prosjektfase, “Variations of a Separation No.2: Trans_sation”, og dermed lukker feedbacksløyfen. Komponist Nikola Jeremic har vært med å utvikle lyd til prosjektet. Kunstneren retter også takk til Lars Gressmann (gnisten til prosjektet og samarbeid om den aller første lydjakken), Christopher Hotti Böhm (programmering), Hannes Diedrich (OSC-protokoller til Bitwig), Michael Hoppe og Henning Spier (lydsupport).
Med dette prosjektet både oppdager og utforsker Dessau ulike bias og begrensninger som er innebygd i datasett og ansiktsgjenkjennelsesteknologi, med utgangspunkt i det praktiske nivået der man jobber med fysisk improvisasjon. Hun utforsker også forbindelsene mellom mennesker som “human animals” såvel som den “tenkende kroppen”, der “interface” – grensesnittet – i dataprogrammering blir erstattet av en form for “interbody”.
Marina Dessau (DE) er performancekunstner. Hun har studert propaganda, post-politisk infotainment og uforutsigbar atferd på nett, og utforsket hvordan disse fenomenene kan oversettes til et fysisk uttrykk i scenekunstsammenheng. Den siste tiden har hun fokusert på hvordan taktile teknologier kan brukes i performance, spesifikt med tanke på ansiktssporing og haptisk feedback, som formidles gjennom berøring. Hun har jobbet med multimedialabelen internil, der hun er en av grunnleggerne, siden 2007. Dessau studerte Theater and Performing Arts på University Mozarteum Salzburg. https://marinadessau.com/
Bildekreditering: 1), 3) Marina Dessau; 2) Portrett av Marina Dessau: Lars Gressmann.