Nyheter og open calls

“Time Pockets” av Maia Urstad på Oscillation-festivalen

Brussel 29.04.2023

Publisert

29. april framfører Maia Urstad sin nye liveperformance “Time Pockets” på Oscillation-festivalen i Brussel. Urstad var nylig i arbeidsopphold på BEK for å jobbe med performancen.

“Time Pockets” er en ny liveperformance som Maia Urstad utviklet spesielt for å bli presentert på Oscillation-festivalen i Brussel. Tittelen på verket viser til såkalte tidslommer, definert som “ledig tid mellom gjøremål”. Disse “lommene” gir rom for å lytte. Publikum inviteres inn i et omsluttende lydlandskap av opptak fra omgivelsene våre – lyder vi ofte ikke legger merke til. Noen av disse står på nippet til å forsvinne: flerspråklige opptak av meldinger ombord på tog, på stasjoner, på radioen eller høyttalere i offentlige rom; kort informasjon og instrukser som tall, togannonseringer, retninger, nyheter eller informasjon om tid og sted. Lydlandskapet rundt dem blir også en del av verket: bølger og statiske forstyrrelser, maskinstøy, jernbanespor, susing, vind og stillhet, eller “bare” en romlig tilstedeværelse.

Urstad bruker lyd fra tidligere verk som utgangspunkt for liveperformancen, og distribuerer lyden til en serie fulltonehøyttalere og til FM-radioer der lyden er overført via nærfelts FM-sendere. Under oppholdet på BEK prøvde Urstad ut hvordan hun kunne veksle mellom disse to «lydrommene» eller kvalitetene – skurrende FM-radioer og gode fulltonehøyttalere. Hun testet også ut hvordan materiale fra tidligere lydinstallasjoner kunne settes sammen til et nytt, tidsavhengig verk, som framføres live og fungerer som en mellomting av en installasjon og en konsert. 

Oscillation er en årlig festival organisert av Q-O2 – et kunstnerisk laboratorium for eksperimentell musikk og lydkunst. Kurator for Urstads deltakelse på 2023-festivalen er Julia Eckhardt. 

Maia Urstad er en kunstner med base i Bergen som jobber i skjæringspunktet mellom lydkunst og billedkunst, utdannet fra Kunstakademiet i Bergen. Teknologisk framskritt og kommunikasjonsteknologi er gjennomgripende temaer i hennes prosjekter, og radio er et nøkkelelement både lydlig, visuelt og konseptuelt; Urstad kommenterer det midlertidige ved samtidsteknologien og hvilke spor og historier vi etterlater oss når nye oppfinnelser blir en del av dagliglivet. Hun har vært en aktiv bidragsyter på den norske og internasjonale samtidskunstscenen siden midten av 80-tallet, og ble i 2017 utnevnt som årets lydkunstner i Bonn. I 2019 ble hun tildelt Rune Brynestad Minnestipend, og hennes verk MURMUR, delvis utviklet på BEK, ble i 2020 innkjøpt av Nasjonalmuseet.

Foto: 1, 3–6) Glimt fra arbeidsoppholdet til Maia Urstad på BEK; 2) Maia Urstad med Roar Sletteland, som har lagd den unike matrisemikseren Urstad bruker. Alle foto tatt av BEK.