Utvikling

OpenFrameworks Workshop på BEK

BEK 06.12.2011 10.0009.12.2011 17.00

Publisert

OpenFrameworks er et C++ bibliotek designet for å assistere kreative prosesser, ved å tilby et enkelt og intuitivt rammeverk for eksperimentering. Biblioteket er laget for å fungere som et generelt lim og binder sammen flere vanlige bibliotek under et ryddig grensesnitt: OpenGL for grafikk, rtAudio for audio input og output, FreeType for fonter, freeImage for bildeinngang og -utgang, Quicktime for videoavspilling og sekvenstakning.
Koden er skrevet for å fungere som en oversetter av ulike programmer, og kan brukes på tvers av flere platformer (PC, Mac, Linux, iPhone). API er designet for å være minimal og lett å forstå. Det er få klasser, og i disse klassene er det få funksjoner. Koden er implementert slik at det innenfor klassene er minimalt med kryssreferanser. Dette gjør det ganske enkelt å klippe ut og gjenbruke, eller forlenge.
Kort og enkelt sagt er openFrameworks et verktøy som gjør det mye lettere å lage ting via kode.

Workshopen vil være tilgjengelig for kunstnere som er interessert i å arbeide interaktivt med elektronikk, lyd, video, animasjon, tekst eller andre medier, og dekker følgende emner:
• Hva er openFrameworks, hvem laget det og hva kan du gjøre med det?
• Hva er forskjellen mellom openFramework og Processing?
• Hvordan lage dine egne openFrameworks prosjekter?
• Innføring i OpenCV.
• Hvordan bruke openFrameworks for tekst, lyd, vektorgrafikk, 3D-grafkk, vektormattematikk, bilder, filmer, live video, xml filer, hardware (f.eks. Arduino), nettverk (f.eks. Open Sound Control), PDF i høy oppløsning eller Illustrator m.m.
• Hvordan koble maskinvare som Kinect, MIDI-utstyr og XY kontrollere til openFrameworks.
• Hvordan bruke kodepatcher for installasjoner i openFrameworks.
• Innføring i bruk av openFrameworks for iPhone.

Krav til deltakerne:
Ta med egen laptop.
Noe generell kunnskap om programmeringsbegrep er en fordel.
Macbook brukere, vennligst installer XCode (tilgjengelig på MacBook installasjonsDVD og på Apples hjemmeside).
Du kan ta med eget tilleggsutstyr hvis du vil (webkameraer, Kinect, Arduino, MIDI, DMX, elektroniske leker etc.) Dersom du ønsker å ta opp spesifikke emner, vennligst kontakt oss slik at vi kan forberede det.

Instruktører:
Rick Companje (1979) elsker kunst, vitenskap og teknologi. Med
bakgrunn i datateknologi, interaksjonsdesign og medieteknikk, 
arbeider han for tiden som kreativ koder, medieartist og oppfinner.
http://www.opentoko.org
http://www.companje.nl

Diederick Huijbers (1981) er programvareartist og programmerer. Han har sin bakgrunn fra kunst, 3D, maskinvareutvikling, interaksjonsdesign
og medieteknikk.
http://www.apollomedia.nl

Bli inspirert:
Klikk deg inn på  openFrameworks nettside eller besøk openFrameworks Vimeo channel
http://vimeo.com/search/videos/search:openframeworks/st/683c6432

openFrameworks:
http://openframeworks.cc

For å være med på workshoppen, send en kort mail om motivasjon for å delta, og noen eksempler fra arbeidet dit til Marieke Verbiesen: marieke@bek.no

Generelle spørsmål eller hjelp for de som bor utenfor Bergen og vil være med, sendes til samme mailadresse.