Symposiet

Hanan Benammar: The Universal Periodic Review

Hordaland kunstsenter 13.11.2022 17.0018.12.2022 17.00

Publisert

Kunstner Hanan Benammar inviterer til utstillingen «The Universal Periodic Review» på Hordaland kunstsenter. Utstillingen omformer materiale fra Benammars performance under BEKs symposium The Only Lasting Truth is Change.

Utstilling
Åpning: 13. november kl. 17.00
Åpningstider: 16. november–22. desember 2022 og 4.-8. januar 2023, ons-søn 12.00-17:00
Sted: Hordaland kunstsenter (HKS), Klosteret

Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975 etter å ha vært okkupert av Spania mellom 1884 og 1975. Hvordan kan vestlige intellektuelle bidra med teoretiske perspektiver og metodologi i analysen av en konflikt som fortsatt er lite diskutert etter fire tiår med fredelig motstand mot Marokkos okkupasjon?

Hanan Benammar har tatt utgangspunkt i symposieperformancen 10. november 2022 og omformet materialet som ble tatt opp og samlet inn til en romlig, visuell og lydlig utstilling som setter søkelys på og utvider grensene for hva en kunstnerisk kontekst kan være og omfatte. «The Universal Periodic Review» er del to av «That place of familiarity that holds and hurts», en utstilling kuratert av Amber Ablett for HKS, og laget i samarbeid mellom BEK og HKS.

Hanan Benammar

Hanan Benammar er en algerisk-fransk kunstner med base i Oslo, som jobber konseptbasert i skjæringspunktet mellom geopolitiske, miljømessige og sosiale forhold. Benammar er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo og Dutch Art Institute i Nederland. Hun har bred kunstnerisk praksis innen billedkunst og scenekunst, med en rekke utstillinger og forestillinger på merittlisten.

Amber Ablett

Amber Ablett er en kunstner og skribent med base i Bergen. Gjennom performance, tekst, lydarbeider og «re-enactments», undersøker hun betydningen sted og tilhørighet har for hvordan vi er sammen, med fokus på hvordan samfunnet vårt skaper, reflekterer, kontrollerer og begrenser våre mangefasetterte identiteter. Ved å bruke verksteder og samlinger som en plattform hvor hun deler og åpner opp praksisen sin, tar Ablett selv ofte et skritt tilbake fra søkelyset. Amber Abletts arbeider trekker veksler på hennes erfaring av å være kvinne av britisk, irsk og karibisk opprinnelse i Norge.

Fotokreditering: «The Universal Periodic Review» av Hanan Benammar utstilt på HKS. Foto: HKS.

Klikk her for å gå tilbake til det fullstendige symposieprogrammet