Utvikling

Arbeidsresidency: Maia Urstad

BEK 12.02.2019 20.02.2019

Publisert

Maia Urstad er på arbeidsresidency på BEK i perioden 12. – 20. februar for å utvikle lydbildet til installasjonen Murmur for Borderline festival på Onassis Cultural Centre (OCC) i Athen i begynnelsen av april i år, kuratert av Michalis Moscoutis.

Installasjonen består av 15 radioer montert som en «sinusbølge». Lydens råmateriale er interferens fra radio i ulike kvaliteter. På BEK skal Urstad teste ut løsninger for å sende et flerkanals lydbilde til radioene i en «sømløs lydbølge» som forflytter seg fra den ene siden av installasjonen til den andre, via fire FM-sendere. Hun er interessert i å teste ut om Reaper-finessene for flerkanals lyd vil kunne være et bra utgangspunkt for dette prosjektet.

 

MURMUR
Opptak fra FM-bølgen tirsdag 19.02.2019, Bergen. Radio FM 88.1-107.

I Maia Urstads nye installasjon Murmur til Borderline-festivalen i Athen i april 2019, henger bærbare FM-radioer fra stålwire foran vinduene i Onassis Culture Centers visningsrom. Visuelt sett danner radioene formen av en kontinuerlig oscillerende sinusbølge. En komposisjon av myk, hvit støy og radiointerferens overføres via flere FM-sendere, en lydbølge som forflytter seg fra radio til radio gjennom hele installasjonen.

Lydkunstner Maia Urstad har brukt radioen som lydkilde og estetisk medium i mange av sine installasjoner. Arbeidene hennes stiller ofte spørsmål ved hvordan vi kommuniserer, hva vi tar med oss og hva vi overhører av lyder vi møter i hverdagen. Murmur undersøker lyder og lydlandskap i historien vår som er på vei til å forsvinne. I 2017 forlot NRK og andre radiostasjoner FM-båndet til fordel for DAB +. Mangfoldet av programskapere er redusert til noen få lokale stasjoner, og FM-båndet står igjen som et spøkelsesmedium med kun rester av kringkasting, interferens- og tomme stasjoner.

Etter hvert som nye tekniske oppfinnelser entrer markedet, endrer lydlandskapet vårt karakter. Typiske radiofoniske lyder forsvinner, ofte uten at vi er klar over det, mens nye kommer til. Murmur oppfordrer oss til å være nysgjerrige på hva som blir tilbake, på hva vi ellers vil glemme eller gi slipp på i vår bevissthet. Installasjonen er en ode til lydene som befinner seg på grensen av svært til stede og utdatert for alltid.

Arbeidet er støttet av BEK- Bergen senter for elektronisk kunst i form av et arbeidsopphold, og av USF Verftet.

Her er lenke til nettside om Borderline Festival.

Om Maia Urstad

Maia Urstad har base i Bergen og arbeider i krysningsfeltet auditiv–visuell kunst, hovedsakelig med lydinstallasjoner og performative lydverk. Teknologiske fremskritt og kommunikasjonsteknologi er gjennomgående tema i arbeidene hennes, ofte med bruk av radioen som sentralt auditivt, visuelt og konseptuelt element. Mange av verkene kretser rundt det flyktige ved dagens teknologi og hvilke spor og historier vi etterlater oss når nye tekniske oppfinnelser entrer vår hverdag.

Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og har også bakgrunn fra rock. I 2017 ble hun valgt til årets lydkunstner i Bonn, og er i hele 2019 aktuell med bestillingsverket Zeit-Ton-Passagen/ Tidsklangpassasjer, en 40-kanals lydinstallasjon basert på materiale fra radioarkivet til Deutsche Welle i Tyskland.

Maia Urstad har vært en aktiv bidragsyter på den norske og internasjonale samtidskunstscenen siden midten av 80-tallet. Hun er medlem av Freq_out, kuratert av CM von Hausswolff, og var medstifter av Lydgalleriet i Bergen. Hun har laget fiberoptiske installasjoner med Hilde Hauan Johnsen siden 2007, og dannet prosjektet MAKU sammen med Anton Kats som følge av et residency på Bergen Kunsthall i 2018.

Hennes solo- og samarbeidsprosjekter har vært presentert på steder som: Bergen Kunsthall (NO), Bonnhoeren (DE), Fundacion Proa (AR), Radiorevolten (DE), Off the Page (NO), Trafo Kunsthall Oslo (NO), High Zero Festival (US), Cafe OTO, London, Barents Spektakel (NO), Singuhr Sound Gallery (DE), Lydgalleriet in Bergen (NO), Visningsrommet USF (NO), Moderna Museet (SE), The 5th Marrakech Biennial (MA), KODE – Bergen Art Museum (NO), Johannesburg Art Gallery (SA), Prefix ICA in Toronto (CA), and Electrohype i Malmö Konsthall (SE). Permanent installasjon i Kongsvinger Festning and Herdla Museum (NO).

Maia Urstads hjemmeside.

Bilder

Meanwhile in Shanghai
Photo: Maia Urstad

Maia Urstad
Photo: Sharon Bailey

Work commissioned by Bergen Kunsthall, supported by Re-Imagine Europe, co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union
Photo: Thor Brødreskift